Sahabat Sejati

Sunday 19 June 2011

Nikmat yang tak ternilai...


Alhamdulillah, tiada yang mampu diucapkan untuk menzahirkan kesyukuran atas nikmat kehidupan ini, perjalanan yang merentasi masa dan ketika sehinggalah kita dipanggil kembali mengadap-Nya.

Kehidupan ini, tidak memberi apa-apa erti tanpa dibekali dengan nikmat Islam dan Iman. Dua nikmat terbesar yang dihidayahkan kepada mereka yang terpilih. Namun begitu ada jua yang mensia-siakan setelah memilikinya. Tanpa merasa kerugian dengan kehilangannya, tanpa ada kesedihan setelah melihatnya meluncur pergi. Sedangkan generasi terawal berkorban harta dan nyawa untuk mempertahankannya. Teringat kisah Saiyidina Bilal bin Rabah, keluarga Yasir dan ramai lagi.

Kehidupan ini, tidak surut dengan liku-liku kesusahan dan kepayahan, kegembiraan dan kebahagiaan. Warna-warni silih berganti. Tiada jaminan mereka yang bahagia akan bahagia selamanya, begitu juga tiada siapa yang dapat mengagak apakah mereka yang gagal akan selamanya di dalam kegagalan.

Namun demikian, sebagai seorang Islam yang beriman sepenuhnya, kita mempunyai sumber peringatan dan ruang muasabah diri, tatkala dicurahkan nikmat yang mendatang agar tidak hanyut dalam keseronokan dan kealpaan. Akhirnya tanpa sedar tenggelam di celahan kerosakan.

Begitu juga telah tersedia untuk kita panduan dan tempat meletakkan harapan sepenuhnya, andaikata ditimpa musibah yang menerbitkan gundah gulana, agar ianya tidak mencalar perasaan lantas mengganggu proses kehidupan seterusnya.

Benar, tiada yang negatif sekiranya kita beriman dengan qada` dan qadar Allah SWT.

Mungkin tanpa kita sedari, kasih sayang Allah terlalu besar dan luas. Allah menunjukkan tanda-tanda kasih sayang-Nya, sehingga meyakinkan bahawa nikmat Islam dan Iman itu adalah nikmat yang tidak ternilai harganya. Namun, kadang-kadang sukarnya untuk mempertahankan keyakinan ini.

Mengapa?

Mungkin kerana tali penghubung dengan –Nya masih lemah, pandangan masih kabur serta langkah kaki masih belum teratur. Di kiri dan kanan banyak pengait yang mahu menarik kepada kerosakan. Tidak mustahil, tiba-tiba keyakinan itu semakin tipis dan beransur-ansur hilang. Kita memohon perlindungan-Nya.

Di mana-mana kita berada di perjalanan kehidupan ini pasti ada ujian. Oleh itu, berpegang teguhlah dengan tali Allah. Walau setinggi mana gelombang yang melanda, sekuat mana badai yang menghempas, ujian dan dugaan yang ditempuh, ia tetap akan kukuh. Andainya ternampak dunia yang mahu dikejar, janganlah lupa mengendong sama akhirat. Begitu juga jika memburu akhirat, jangan dicicir dunia ini.

Sesungguhnya, hikmah di sebalik kehidupan ini terlalu besar ertinya. Seandainya difikir dengan akal yang sihat, dipandang dengan mata hati yang tulus. Maka pohonlah kembali keyakinan itu, keyakinan kepada nikmat Islam dan Iman. Hanya Dia yang Maha Berkuasa mengurniakannya semula. Katakanlah, moga Allah bersama-samaku di sepanjang perjalanan itu.

Subahanallah...terlalu indah untuk di susuri kembali perjalanan hidup ini. Dengan nikmat Islam dan Iman yang telah dikurniakan tanpa perlu bersusah payah, berbanding mereka yang ditaqdirkan mendapatnya dengan seribu satu macam derita dan kesakitan. Tidak sedikit air mata yang tumpah, tidak sedikit darah yang mengalir, bergalang nyawa untuk mempertahankannya.

Tidak sekali-kali kulepaskanmu, duhai nikmat Islam dan Iman...

0 comments:

Post a Comment