Sahabat Sejati

Tuesday 14 June 2011

Layakkah ibu tunggal terima zakat?


Soalan:

Bolehkah bagi zakat fitrah, saya tidak membayarnya melalui amil zakat dilantik, akan tetapi saya adik-beradik mengumpulkannya dan memberikannya kepada saudara-mara yang kesempitan hidup dan ibu-ibu tunggal yang memerlukan?

Jawapan:

ZAKAT harta atau zakat fitrah adalah kewajipan asas umat Islam yang terkandung salah satu daripada rukun-rukun Islam. Kita wajib menunaikannya dengan sempurna, dan penuh yakin ia bertepatan dengan kehendak syarak.

Yang terpenting sekali, anda keluarkan zakat itu menepati syariat, menepati kehendak Allah seperti yang difirmankan-Nya (mafhumnya): "Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu adalah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) daripada Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah:60)

Seandainya zakat fitrah atau zakat harta anda keluarkan kepada salah satu atau kepada semua atau sebahagian daripada asnaf-asnaf ini, maka sahlah zakat tersebut menurut hukum syarak.

Sama ada anda keluar sendiri kepada semua mereka atau salah seorang daripada asnaf ia sudah dikira sah zakat. Misalnya anda keluarkan zakat tersebut kepada amil yang sah, maka sahlah zakat anda.

Adapun mengeluarkan sendiri zakat itu, dan anda sendiri menyerahkan kepada mereka yang berhak menerimanya, maka ia sah dari segi hukum syarak, kerana tertunai kewajipan anda.

Timbul persoalan oleh kerana kita ada peraturan yang dibuat oleh kerajaan yang mengkehendaki orang ramai membayar zakat melalui amil rasmi yang dilantik kerajaan, maka apakah mesti zakat tersebut diserahkan kepada amil tersebut, jika tidak, zakat tidak sah?

Sebenarnya dengan tidak berbuat sedemikian, zakat tetap sah dari segi hukum syarak. Cuma ianya berlawanan dengan peratuaran yang dibuat oleh manusia.

Fuqaha telah lama berbincang mengenai perkara ini, yang kesimpulannya sebahagian ulama muktabar menyatakan, jika sekiranya baitulmal yang mengumpulkan zakat itu tidak tersusun kemas dan tidak melaksanakan fungsi mengagihkan zakat menurut yang ditetapkan syarak, jika jelas ada kepincangannya, maka ia tidak diharuskan.

Jelas disebut oleh Nabi Muhammad saw dalam hadis baginda, seperti sabdanya (mafhumnya): "Diambil (zakat) dikalangan kaya dan diberikan kepada golongan miskin."

Jika semuanya ini berjalan dengan baik, tersusun dan kemas, maka lebih baik kita serahkan zakat atau zakat fitrah kepada amil pemerintah, kerana mereka boleh membahagi-bahagikannya kepada asnaf yang memerlukan.

Jika tidak, maka bolehlah pemberi zakat, memberi zakat kepada asnaf yang dipilihnya sendiri.

Anda menyebutkan tentang ibu tunggal. Oleh kerana ibu tunggal tidak semestinya boleh menerima zakat kerana banyak ibu tunggal yang kaya-raya. Disebut sebagai janda kaya, juga adalah ibu tunggal. Insan seperti ini tidak termasuk dalam asnaf zakat.

Jika ibu tunggal termasuk dalam golongan fakir atau miskin, maka bolehlah dia menerima zakat. Wallahua`lam

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

0 comments:

Post a Comment