Sahabat Sejati

Friday 24 June 2011

Buat kalian, duhai anak-anakku

Pokok nangka di tepi pagar, sebahagian dahannya sudah kering.

Seekor burung murai melompat-lompat dari ranting ke ranting. Mungkin mengintai-ngintai rezeki habuan temboloknya. Rezeki yang telah dijanjikan-Nya.

Benar, rezeki telah pun ditentukan, dan tugas manusia hendaklah berusaha dan menggerakkan kudratnya untuk mendapatkannya. Rezeki tidak akan bergolek sendiri di depan mata, seperti cerita hikayat kayangan.

Teringat kepada firman Allah SWT:

“Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang melata di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).” (Hud: 6)

Manakala Rasulullah saw bersabda:

“Seandainya kamu sekalian benar-benar tawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan memberi rezeki kepada kalian sebagaimana Dia memberi rezeki kepada burung. Di mana burung itu keluar pada waktu pagi dengan perut kosong (lapar), dan pada waktu petang ia kembali dengan perut kenyang.” [riwayat at-Tirmidzy (4/2344), Ibnu Majah (2/4164), dan al-Hakim dalam Al-Mustadrak (4/318), dan dia berkata: ”Hadis ini hasan sahih.” Dan disepakati oleh Adz-Dzahaby)]

Petang yang damai

Lembutnya hembusan bayu petang mencetuskan damai dalam diri. Saya berdiri di jendela rumah pusaka ayah, melepaskan pandangan yang bercampur-baur seribu rasa. Mata tidak berkedip, hati tidak berdetik. Mengelamun dan berkhayal, memunggah kembali memori masa silam. Lorekan warna-warna pelangi yang tercetak di atas kanvas putih zaman hingusan. Ada manis dan ada indah, ada pahit dan ada derita.

Meniti hari-hari yang berlalu, ada rindu yang masih terlekat, dan basahnya umpama embun yang hadir di setiap pagi. Seringkali ianya bertamu di alam mimpi. Hati dan nurani bagaikan terpahat, tidak mungkin dikikis dan disisih dari ingatan, biarpun begitu lama merentas masa dan ketika.

Hati saya terusik.

Rumah pusaka ayah bagaikan sebuah gedung yang menyimpan segala kenangan perjalanan hidup. Setiap episod yang terakam membangkitkan nostalgia dalam jiwa.

Mentari petang memancarkan cahaya merah yang bening.

Dan rumah pusaka ini masih lagi mendamaikan hati yang resah.

Teringat bicara seorang teman:

“Adakalanya manusia tidak dapat membendung perasaan rindu pada masa silam. Apabila jiwa diruntun kerinduan yang menggigit jiwa dan perasaan, mereka semacam mahu kembali pada saat-saat keindahan yang mencorakkan seribu satu macam kenangan, agar kenangan itu tetap segar dan hijau di ingatan.”

Tidak terkecuali saya.

Ada rindu yang masih berputik.

Ada memori yang sukar dipadam oleh perjalanan masa.

Ada kenangan yang masih berbekas di sudut hati.

Kenapa saya gigih menulis

“Kenapa dalam blog abuikhwan banyak cerita-cerita tentang masa lalu?” Tanya seorang teman pada suatu hari.

“Kenapa tidak suka ke?” Saya pula bertanya.

“Tak adalah, saja bertanya.” Jawabnya sambil tersenyum. “Mungkin ada sesuatu yang istimewa agaknya.” Sambungnya lagi.

Saya menyedut nafas dalam-dalam, melepaskan sebuah pandangan yang jauh.

Kerana rindukan hari-hari itu, saya berusaha menulis apa jua pengalaman dan kenangan lalu, agar ia tidak terluput hilang begitu sahaja di saat berlalunya masa. Di saat pudarnya ingatan kerana bertambahnya usia.

Bukan sekadar itu, saya tidak mahu anak-anak mengalami kesedihan seperti saya.

Kesedihan kerana bayangan ayah semakin kabur dan pudar dari ingatan. Saya tidak pasti, saya mengenang ayah sebagai siapa. Banyak perkara mengenai ayah yang belum saya ketahui, tidak sempat saya tanyakan.

Ayah pergi ketika saya berusia 3 tahun. Usia jagung yang terlalu hijau. Dan tahun ini genap 32 tahun ayah meninggalkan kami semua, keluarga yang dikasihinya.

Oleh kerana itu, Saya akan terus menulis dan menyelitkan setiap pengalaman hidup ini supaya anak-anak saya dapat berkongsi dan merasainya bersama. Agar anak-anak saya dapat mengambil pelajaran dari pengalaman hidup saya ini. Jangan berulang apa yang menimpa saya, masih tercari-cari coretan hidup ayah untuk dijadikan tauladan dan juga sempadan. Sedangkan semuanya semakin hari semakin kabur dan kelam.

Terimalah cetusan rasa dari pengalaman hidup abi buat kalian semua duhai anak-anakku.

0 comments:

Post a Comment