Sahabat Sejati

Tuesday 28 June 2011

Bicara santai: cerita unta


Allah SWT berfirman:

“Maka apakah mereka tidak memerhatikan kepada unta, bagaimana ia diciptakan?” (al-Ghaasyiyah: 17)

Subhanallah!

Kata Enstein: “Barangsiapa yang mahu mengkaji alam ini, nescaya dia akan mengetahui bahawa si Pencipta pastilah Maha Bijaksana dan tidak bermain-main dalam penciptaan-Nya.”

Dalam peristiwa hijrah

Si unta ini datang dari Quba', berebut-rebut golongan Ansar agar unta itu berhenti di rumah mereka, kerana di atasnya Rasul yang mulia, dan sahabat yang setia.

“Wahai Rasulullah, sudilah singgah di rumah kami,” kata mereka.

Masing-masing berebut memegang tali unta yang ditunggang Rasulullah dengan harapan baginda sudi singgah dirumah mereka.

“Lepaskan tali unta ini, biarkan ia terus berjalan. Di mana unta ini berhenti, di situlah saya singgah,” ujar Rasulullah.

Akhirnya unta berhenti dan melutut di kawasan lapang tempat orang menjemur kurma. Begitulah perancangan Allah SWT, unta berhenti di rumah sahabat bertuah, Abu Ayyub al-Ansori.

“Wahai Rasulullah, alangkah gembiranya hati saya kerana tuan sudi singgah di sini,” kata Abu Ayyub penuh gembira.

Peristiwa Badar al-Kubra

Unta menghuraikan kekusutan sahabat mengenai berapa jumlah tentera musyrikin di dalam Badar al-Kubra. Perisik yang ditangkap Ali ra. Berkata, “kami makan unta, kami sembelih sehari-hari, kadang-kadang 9 ekor, kadang-kadang 10 ekor.”

Lalu dijawab oleh Rasulullah saw, “jumlah mereka 900-1000 orang kerana seekor unta boleh dimakan oleh 100 orang!”

Salahuddin al-Ayubi

Begitu juga ketika Salahuddin al-Ayubi yang menyamar sebagai penduduk kampung menyiasat kekuatan benteng Khusnul Ahzan, bertanya kepada tentera salib berapakah unta yang disembelih dalam satu hari. Lalu mereka menjawab:

“Dua puluh ekor.”

Maka dijawab oleh Salahuddin: “Jumlah saudara adalah dua ribu orang, kerana seekor unta dapat dimakan oleh seratus orang. Dua puluh ekor unta adalah makanan untuk dua ribu orang.“

"Sauadara bukan penduduk kampung sebaliknya pengintip tentera Salahuddin!" jerit tentera salib itu dengan marah, setelah sedar dirinya tertipu.

Di Hudaibiyah

Unta itu menurut perintah ALLAH, enggan ia berjalan lagi di Hudaibiyah. Duduk diam ia di atas tanah. Para sahabat mengambil sebatang kayu, lalu menyucuk-nyucuk punggung unta, mengarahkan ia meneruskan perjalanan.

“"Adakah si Qushwa (nama unta) ini mengalami sesuatu yang tidak baik sehingga tidak mahu bergerak ke hadapan?”, seru mereka.

Rasulullah saw menyahut, “Ia tidak berwatak demikian. Ia dihentikan oleh Allah SWT seperti dahulu Allah menghentikan pasukan gajah. Demi Allah jika mereka memintaku suatu langkah (persyaratan) yang akan menghormati Tanah Haram, pasti akan aku kabulkan”.

Fikir-fikir

Unta haiwan yang taat kepada tuannya. Sanggup ditunggang di padang pasir yang luas lagi tandus, dengan rasa lapar dan haus. Perjalanannya tidak akan berubah haluan dari ketentuan tuannya, walaupun ia melihat kehijauan daun dan pancuran air. Sehinggakan ia sanggup menipu perutnya dengan memasukkan batu-batu ke dalam mulutnya. Supaya dapat membayangkan sebagai makanan yang sedang di makan.

Demikianlah betapa setianya seekor haiwan yang tidak berakal. Bagaimana pula dengan manusia yang dijadikan dengan sebaik-baik kejadian dan dikurniakan akal yang sempurna, sanggup membinasakan dirinya dengan memakan harta yang haram, melakukan perkara-perkara dosa dan maksiat.

Bukankah hidup ini tidak habis di sini sahaja? Ada lagi kehidupan selepas ini yang akan kekal selamanya.

Fikir-fikirkanlah!

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

ya,unta haiwan yg sgt unik..taat pada tuannya..boleh menyimpan air pula tu..tahan berjalan..Allahuakbar! sukalah dgn unta.nak juga tengok unta dpn mata :)

tiada manusia dlm klgn haiwan tp,barangkali ada haiwan dlm klgn manusia.nauzubillahi.

abuikhwan said...

Ada benarnya jika mahu diumpamakan, tiada manusia dlm kalangan haiwan, barangkali ada haiwan dlm kalangan manusia.
Mutakhir ini.......

Post a Comment