Sahabat Sejati

Monday 6 June 2011

Bagaimana mahu elak pandang aurat orang?


Soalan:

Assalamualaikum, bagaimanakah cara yang terbaik untuk kita menjalani kehidupan dalam keadaan masyarakat kita sekarang ini berlaku terlalu banyak kemaksiatan, terutamanya pendedahan aurat secara terang-terangan dan melampau. Sedangkan kita tidak lari daripada melihatnya, walau di mana sekalipun. Mohon panduan dan penjelasan, terima kasih.

Jawapan:

WAALAIKUMSALAM. Zaman-zaman yang dilalui oleh umat Nabi Muhammad saw di sepanjang sejarahnya, akan berlaku apa yang disebut dalam istilah sebagai 'fasaaduzzaman' (rosaknya zaman).

Maksud 'fasaaduzzaman' bukan masa yang rosak. Tetapi umat Muhammad pada zaman itu yang rosak.

Kerosakan yang ketara berlaku dirujuk kepada 'fasaadul akhlaq' (rosaknya akhlaq).

Inilah yang Allah SWT sebut dalam firman-Nya (mafhumnya): "Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." (ar-Rum: 41)

Setiap umat Islam diperintah Allah mematuhi semua perintah-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya. Akan tetapi manusia tetaplah manusia.

Dunia tidak akan sunyi daripada insan-insan yang derhaka kepada Allah SWT dan melanggari perintah-Nya. Kadang-kadang penderhakaan mereka berada di tahap yang amat melampau.

Mereka yang mematuhi perintah Allah dan tidak mahu melakukan kesalahan seperti yang anda ajukan pada persoalan di atas, namun kejahatan akan berlaku juga angkara orang lain.

Tetapi oleh kerana perbuatan orang lain, (misalnya yang tidak menutup aurat), dan kita terpaksa melihatnya.

Mereka yang mendedahkan aurat adalah berdosa kerana mendedahkannya di hadapan orang ramai.

Jika mereka mendedahkan aurat seorang diri atau di hadapan pasangan yang sah, mereka tidak berdosa.

Masalahnya berlaku apabila mereka mendedahkan aurat mereka di hadapan khalayak ramai, termasuk anda dan saya.

Maka disitu timbullah pendedahan aurat dan salahnya yang melihat. Bagaimana kita hendak mengelakkannya.

Permasalahan yang harus difikirkan ialah, bagaimana kita hendak mengelakkan daripada melihat aurat yang terdedah di hadapan kita?

Jawapannya, cubalah sedaya upaya untuk mengelakkannya. Jika tidak boleh, maka berpeganglah firman Allah SWT (mafhumnya): "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir." (al-Baqarah: 286)

Firman Allah SWT (mafhumnya): "Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan berdoa kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan-Nya semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal mereka, dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amalmu. Maka (sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari orang-orang yang zalim." (al-An`am: 52)

Firman Allah SWT (mafhumnya): "Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh - (dengan tidak menjadi keberatan kepada mereka, kerana) Kami tidak memberati diri seseorang (dengan kewajipan) melainkan sekadar yang terdaya olehnya, - merekalah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya." (al-A`raf: 42)

Firman Allah SWT (mafhumnya): "Dan kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya." (al-Mukminun: 6)

Semua ayat-ayat ini boleh dikatakan hampir sama maksudnya iaitu, Allah tidak membebani seseorang itu dengan kewajipan, melainkan yang terdaya olehnya, melaksanakannya.

Untuk mengelak perkara tersebut, mestilah dengan berjalan tanpa membuka mata. Jika buka mata ternampak yang dilarang tadi. Persoalannya bolehkah kita berjalan sambil menutup mata?

Contoh lain yang ingin saya sebutkan, umpamanya larangan riba atau terlibat dengan riba, hukumnya riba itu mestilah tidak boleh mendekatinya, tidak boleh mengambilnya walaupun sedikit.

Akan tetapi di zaman kita ini, bagaimana hendak mengelak daripada riba? Ianya ada di mana-mana sahaja.

Kerana itulah Rasulullah saw pernah menyebut dalam hadis (mafhumnya): "Akan datang suatu zaman ke atas umatku, mereka keseluruhannya terlibat dengan riba. Ada yang kalau pun tidak mengambil riba secara terang-terangan, tetapi mereka akan terlibat dengan debu-debu riba."

Maksud debu-debu riba ialah tempias daripada amalan riba itu. Ada yang tidak beramal dengan riba, turut menikmati faedah daripada hasil riba. Misalnya berada atau mengambil faedah daripada bangunan yang dibina dengan wang riba. Atau berada di jalan raya yang dibina dengan wang riba.

Bagaimana kita hendak mengelaknya? Begitu juga kenderaan yang dibeli dengan insurans yang berasaskan riba. Mengambil cahaya daripada elektrik yang dibina dengan wang riba dan lain-lain.

Oleh kerana itu, carilah jalan yang terbaik dengan mengurangkan kemaksiatan itu sekadar yang anda boleh lakukan. Jika tidak boleh juga mengelak daripada terpandang seperti yang anda sebutkan, maka beramallah dengan pesanan Rasulullah saw dalam hadisnya (mafhumnya): "Apabila aku perintahkan kamu melakukan sesuatu perkara atau meninggalkan sesuatu perkara, maka lakukan sekadar mana yang terdaya oleh dirimu sahaja." Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

0 comments:

Post a Comment