Sahabat Sejati

Sunday 17 April 2011

Tiada lagi yang senikmat ini..

Mungkin inilah antara perkara yang tidak dapat kulupakan dalam catatan hidup. Sesuatu yang benar-benar menyentuh perasaan, demikianlah seingat diriku.

Aku mengikuti sahabat yang lain memancing di tengah laut. Kami bertolak pada petang hari dan dijadualkan pulang pada keesokkan pagi. Tergambar keceriaan diwajah masing-masing. Namun ada juga kebimbangan...mabuk laut!

Bot yang dinaiki meluncur laju membelah gelombang. Remang-remang merah mentari berbalam-balam di permukaan, menambah keindahan panorama. Subhanallah!

Tatkala masuk waktu maghrib, kami segera menyiapkan diri. Berwudhuk cukup dengan secawan air. Seorang sahabat mengalunkan azan yang gemersik memecah kesunyian di tengah laut. Damai dan mendamaikan bersama bayu lembut yang bertiup.

Para sahabat memintaku mengimami solat maghrib dan isyak yang dilakukan secara jamak. Keadaan laut yang agak bergelombang tidak memungkinkan kami bersolat secara berdiri. Kami duduk berbaris dalam satu saf. Solat di tengah laut yang terbentang dengan dada langit yang terbuka luas cukup menghadirkan perasaan rendah diri dan penuh kehinaan. Kerana apa? Kerana di ketika itu pengharapan dan penyerahan diri hanyalah untuk-Nya. Benar! Jika terjadi apa-apa yang tidak diingini ketika itu, kepada siapakah kami dapat berharap...

Satu demi satu ayat al-Quran yang dibaca amat menggetarkan perasaan dan menyentuh hati, jauh menyentuh ke dalam lubuk hati yang paling dalam. Sesungguhnya aku bagaikan tenggelam dalam kekusyukan dan ketenangan. Demikianlah kenikmatan yang sukarku ungkapkan dengan kata-kata.

" Orang-orang yang beriman menjadi tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah bahawa dengan mengingati Allah itu tenteramlah hati." (Ar-Ra'du: 28)

Terasa bagaikan tidak berpijak di bumi nyata. Entahlah...terasa diri ini terbang ke angkasa. Terbang dan terus terbang. Semakin tinggi.

Aku terus mengalunkan ayat al-Quran, yang seolah-olah tidak mahu berhenti membacanya. Allah! Allah! Aku hina , aku lemah, aku tidak berdaya tanpa pertolongan-Mu. Perlahan-lahan kelopak mata mula menakung air.

Sayang! Solat yang begitu indah, menyejukkan mata dan mencurah ketenangan di hati tidak pernah berulang lagi. Inilah yang pertama dan mungkin yang terakhir. TIADA LAGI YANG SENIKMAT INI.

Allah...

0 comments:

Post a Comment