Sahabat Sejati

Saturday 16 April 2011

Persoalan anak susuan, suami 'tumpang semangkuk'


Soalan:

Benarkah dengan sekali sahaja seorang perempuan menyusukan bayi yang bukan anaknya sendiri, telah boleh disabitkan bahawa anak itu adalah bayi susuannya? Ada pula yang mengatakan bahawa, mana-mana suami yang menghisap susu isterinya dan terminum susu itu beberapa kali, maka jadilah suami itu haram ke atas isterinya, kerana suami sudah jadi seperti anak susuannya. Saya pening, mohon penjelasan.

Jawapan:

ULAMA Islam (Fukaha), tidak sependapat perihal berapa kalikah penyusuan itu ke atas seorang bayi, yang boleh disabitkan dengan anak susuan.

Di kalangan fukaha, ada yang menyatakan bahawa, satu kali sahaja sudah sabit taraf anak susuan. Itu dikatakan pendapat Imam Malik (Mazhab Maliki).

Dan dikatakan juga bahawa Abdullah bin Umar (Ibnu Umar) pun berpendapat sedemikian.

Yang lain pula berpendapat, sekali tidak cukup. Mesti tiga kali. Pendapat ini dipegang oleh Imam Ahmad bin Hambal (Mazhab Hambali).

Dan yang lain pula mengatakan, mesti lima kali susuan berturut-turut. Inilah pandangan Imam as-Syafie (Mazhab as-Syafie). Inilah yang sepatutnya kita berpegang, kerana alasan Imam as-Syafie adalah jelas.

Beliau berpegang pada hadis Aishah binti Abu Bakar, Ummul Mukminin, katanya (mafhumnya): "Pada awalnya ketika al-Quran diturunkan, jumlah susuan yang sabit untuk menetapkan taraf anak susuan, adalah sebanyak sekali sahaja. Kemudian dinasakhkan (dibatalkan). Digantikan dengan lima kali susuan, sehinggalah Rasulullah saw wafat."

Apabila sabit lima kali susuan, menurut Imam as-Syafie, maka sabitlah anak itu anak susuan. Apabila sabit anak susuan maka jadilah dia seperti anak keturunan sebenar, dari segi hubungannya dengan ibu dan keluarganya.

Ini berdasarkan kepada hadis dari Aishah katanya Rasulullah saw pernah bersabda (mafhumnya): "Diharamkan kerana sabit susuan, seperti mana diharamkan kerana keturunan."

Anak susuan yang boleh disabitkan itu hendaklah berlaku dalam masa anak itu masih bayi, iaitu yang berumur tidak melebihi dua tahun (haulaini). Sekiranya disusukan selepas umur itu, maka tidak sabit anak itu anak susuan.

Hikmahnya, anak kecil dia membesar semata-mata bergantung dengan susu. Maka susu ibu atau ibu susuan itu, telah menjadikan ia darah dagingnya. Darah daging yang terbentuk daripada penyusuan, maka jadilah dia ibunya (termasuk ibu susuan), adalah darah dagingnya.

Adapun selepas dua tahun, maka pada kebiasaannya, anak itu sudah membesar daripada makanan-makanan lain daripada bergantung hanya semata-mata kepada susu ibu.

Adapun 'suami yang tumpang semangkuk' menghisap susu isterinya dan terminum beberapa kali, tidaklah boleh disabitkan sebarang hukum.

Perbuatan itu adalah harus dan tidak mengapa. Kerana hukum anak susuan, hanya sabit pada anak dalam lingkungan dua tahun.

Adapun yang sudah dewasa, tidak termasuk dalam istilah kanak-kanak (anak susuan).

Itulah pendapat jumhur fukaha, yang berpegang kepada hadis Rasulullah saw yang daripada Ibnu 'Abbas yang diriwayatkan daripada ad-Darulqutni, bahawa Rasulullah saw bersabda (mafhumnya): "Tidak sabit hukum susuan melainkan dia dalam lingkungan umur tidak melebihi dua tahun."

Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

4 comments:

Anonymous said...

satu isu yang sering dipandang remeh oleh sesetengah masyarakat kita.....
m0hon share.....

abuikhwan said...

silakan dengan rendah hati...semoga bermanfaat

Anonymous said...

terima kasih... :)

CK said...

musykil..sy pun ade ank susuan perempuan. apa pulak hukumnye anak perempuan & ank lelaki sy dgn ayh/ibu/keluarga ank susuan sy? mahram ker?

pastu ada org ckp adik2 kepada ank susuan sy pun jatuh mahram jugak kepada sy/suami..bkn takat dia srg je ke jd ank susuan sy?? sy susukan dia srg je pun.. isk3...

Post a Comment