Sahabat Sejati

Friday 22 April 2011

Jarang-jarang ingat...tetapi lupa memang selalu


Anda teringatkan sesuatu?

Apa yang anda ingatkan?

Ibu dan bapa di kampung...
Anak di asrama...
Isteri yang sedang menanti dirumah...
Atau kekasih hati...

Itu sahaja.

Eh! ada lagi yang perlu kita ingat. Apa dia? Penting sangatkah?
Memang penting, sangat penting. Kerana yang memberi ingat itu juga seorang yang amat penting.

Sabdanya: “Perbanyakkan olehmu mengingati sesuatu yang memotong kelazatan...al-maut.” (Riwayat at-Tirmidzi)

Begitu juga, Abdullah bin Umar radhiallahu’anhuma berkata, bahawa ketika dia sedang duduk-duduk di sisi Rasulullah saw lalu datang seorang lelaki memberi salam dan bertanya kepada Rasulullah : “Siapakah yang lebih utama (lebih baik) di kalangan orang yang beriman?” Jawab Rasulullah saw: “Orang yang lebih baik di kalangan orang beriman ialah mereka yang berakhlak mulia.”

Kemudian lelaki itu bertanya lagi : “Siapakah orang yang paling cerdik di kalangan orang yang beriman?” Jawab Nabi saw: “Orang yang paling cerdik ialah mereka yang banyak mengingati mati dan banyak membuat persiapan untuk menghadapi mati.”

“Eh! Aku muda lagi, masih sihat.....”

Mengingati mati

Kehidupan, akhirnya adalah kematian. Setiap orang memang mengetahui dan yakin dengannya. Mereka juga menyedari bahawa mereka akan dikembalikan kepada Tuhan yang Maha Mengetahui, mereka juga mengetahui yang segala perbuatan mereka akan di hitung dan dibalas sama ada baik atau buruk. Tetapi itulah yang sering dilupakan dan dialpakan. Mengapa?

Pernahkah kita mengiringi jenazah ahli keluarga, saudara-mara atau pun sahabat handai, tentu pernahkan? Apakah yang terlintas di hati kita? Biasa sahaja, tanpa ada rasa insaf walau sekelumit pun. Tidakkah kita melihat bahawa kita juga akan diusung seperti itu. Sepatutnya kita mesti membayangkan, beginilah keadaan diriku nanti.

Adakah kerana kita merasakan masih muda, sihat dan bertenaga lalu kita rasa lambat lagi mati. Cuba lihat disekeliling kita, ada bayi yang baru dilahirkan sudah meninggal, ada kanak-kanak, orang muda, dewasa maupun yang tua, semuanya meninggal. Mati tidak mengira usia. Ingatlah jangan terpedaya dengan usia yang muda kerana mati bukan syarat tua dan jangan terpedaya dengan badan yang sihat kerana mati bukan syarat sakit. Mati apabila ajal sudah tiba.

Ada yang beranggapan dengan mengingati mati akan kesan pasif serta negatif. Ini kerana seseorang itu akan menjadi malas dan mundur bahkan menyebabkannya berputus asa dalam hidup. Inilah ungkapan orang-orang yang jahil. Anggapan ini tidak benar, kerana orang yang sentiasa mengingati mati akan berhati-hati dalam hidupnya. Mereka takut untuk melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah SWT.

Mengingati mati juga akan melunakkan hati dan jiwa yang keras. Percayalah hati dan jiwa kita akan lembut apabila sentiasa mengingati Allah SWT dan mengingati mati, umpama seekor harimau yang hilang garangnya apabila tali cemeti dipecutkan di hadapannya.

Diceritakan bahawa ibu saudara Rasulullah saw dan ibu kepada Zubair ibnu `Awwam iaitu Safiyyah binti Abdul Muthalib menceritakan:

"Ada seorang perempuan datang bertemu Ummul Mukminin Saiyidatina Aisyah rha. lalu dia mengadu mengenai hatinya yang keras dan kusut. Lalu dikatakan oleh Aisyah, "Perbanyakkanlah mengingati mati, nanti akan lembut dan tenanglah hatimu itu."

Kemudian wanita itu pun beredar meninggalkan Aisyah. Dia kemudiannya mengamalkan apa yang telah dipesan oleh Aisyah. Hasilnya, hati perempuan itu menjadi tenang dan lembut kembali. Kemudian dia kembali menemui Aisyah untuk mengucapkan terima kasih atas nasihat Aisyah itu.

Nah! Jika terasa hati keras dan tidak tenang, mungkin kisah ini boleh menjadi ubatnya.

Sesungguhnya mengingati mati akan melahirkan manusia yang berdisiplin tinggi dan berakhlak mulia.

3 comments:

Latifah said...

Allahurabbi.
Kalaulah manusia selalu mengingati kematian, pasti tiada kerosakan yang akan dilakukan di muka bumi ini.
Pasti tiada persengketaan.
Pasti aman dan damai.
Setiap daripada kita akan dipertangggungjawabkan atas setiap apa yang telah kita lakukan.
Moga pengakhiran hidup kita adalah pengakhiran yang baik. Aminnn.

abuikhwan said...

Benar...kalaulah begitu...

iryantyismail said...

Asalamualaikum saudara..terima kasih saudara

Post a Comment