Sahabat Sejati

Wednesday 9 March 2011

Travelog Shahadah dan Travelog Hidayah

Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (dalil-dalil dan bukti) dari Tuhan kamu, oleh itu sesiapa melihat (kebenaran dan menerimanya) maka (faedahnya terpulang) kepada dirinya sendirinya, dan sesiapa yang buta (dan enggan menerimanya) maka (bahayanya tertimpalah) ke atas dirinya sendiri. Dan tiadalah saya berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu." (al-An`am: 104)

Buku Travelog Shahadah dan sambungannya Travelog Hidayah

Hakikat perjalanan sebuah kehidupan, tiada siapa yang mampu menduga apa yang akan berlaku dalam diari kehidupan masa hadapan. Apa pun perancangan kita, di sana ketentuannya pasti akan kembali kepada Allah. Kerana Dialah jua yang Maha Berkuasa lagi Maha Berkehendak. Kadang-kadang kita mahukan sesuatu, namun Allah kurniakan sebaliknya.

Demikianlah muqaddimah yang saya baca di dalam buku pertama "Travelog Shahadah".

Buku ini mengisahkan suka duka perjalanan hidup penulis sebelum memeluk Islam sehingga mengucap dua kalimah syahadah pada pagi yang bersejarah.

Lahir dalam keluarga yang beragama Kristian tanpa pegangan yang kukuh mahupun apa-apa petunjuk dan panduan bagi menempuhi asam garam kehidupan. Semua ini mengajar erti kesabaran, mujahadah dan menghayati prinsip-prinsip agama selepas memeluk Islam. Selama 22 tahun hidup dalam jahiliah. Terlalu banyak onak duri yang ditempuhi. Namun ternyata kasih sayang Allah terlalu besar dan luas. Di saat segala-galanya kian jauh dan semakin jauh, Allah menunjukkan beberapa tanda-tanda kekuasaan-Nya, sehingga meyakinkan bahawa agama Islam itu adalah benar. Betapa hebatnya dan sempurnanya syariat Islam sehingga mampu mengubah seluruh kehidupan penulis.

Sesungguhnya hidayah itu milik Allah walaupun pelbagai onak duri di tempuhi Allah tetap memilih dirinya untuk bersama Islam. Akhirnya, di bumi barakah Kelantan Darul Naim beliau dipermudahkan untuk melafazkan kalimah syahadah. Niat murni beliau untuk mendalami Islam seterusnya mengajar pula kepada orang lain dikabulkan Allah SWT.

Membaca buku ini amat menyentuh perasaan, betapa hidayah Allah itu amat mahal harganya. Lebih mahal lagi apabila hidayah itu didapati dengan 1001 kepayahan, penderitaan dan tekanan berbanding hidayah yang didapati dengan 'terpijak'. Kadang-kadang sesuatu yang mudah didapati mudah juga perginya. Setelah ia pergi maka sulitlah mahu merebutnya kembali. Itulah kebimbangan saya. maka jagailah ia sebaik-baiknya.

Benarlah kata Imam al-Ghazali: "Apabila yang dicari itu sesuatu yang berharga maka panjangnya jalan menuju dan banyak pula rintangan yang menghalang."

Banyak bait-bait mutiara ilmu dan permata hikmah yang kedapatan di dalam buku ini. Apatah lagi ia ditulis berdasarkan pengalaman sebenar penulis yang jika dihayati akan menyedarkan kita tentang kekuasaan Allah untuk memberi hidayah kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya.

Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah

Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah dilahirkan di Kuching, Sarawak pada 22 Disember 1980. Memulakan alam persekolahan di SRK Kg Selampit, Lundu dan seterusnya ke SMK Lundu dalam bahagian Kuching. Memeluk Islam pada tahun 2002 dan mendaftar secara rasminya pada 23 September 2003 di M.A.I.Selangor. Kemudian mengikuti pengajian awal dalam bidang agama di Institut Dakwah Islamiah PERKIM ,Kelantan. Seterusnya ke Madrasah Al-Irsyad, Penang, Kuliyyah Pondok Darul Nai’m, Kelantan dan Madrasah Al-Hidayah, Terengganu.

Berasal dari keluarga yang menganuti Kristian Katolik, manakala ibu dan 2 orang abang beliau merupakan penganut yang taat dan mempunyai jawatan dalam gereja. Beliau sendiri pernah menjadi pembantu paderi selama beberapa tahun sebelum mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Telah berjaya mengislamkan 13 individu termasuk 1 keluarga sepanjang berdakwah dilapangan dakwah melalui internet, diskusi dan lain-lain.

Kini aktif menyampaikan ceramah, kuliah, membentang kertas kerja, ahli panel forum di jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan korporat dan swasta, institusi pendidikan seperti SMK, Universiti dan Institut Latihan, masjid dan surau seluruh negara, beliau juga sering dijemput oleh jabatan kerajaan, swasta mahupun institusi pendidikan dan syarikat-syarikat motivasi dan latihan ke program atau kem remaja sebagai penceramah, ketua fasilitator mahupun sebagai pengarah program.

Saya bersama Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah semasa satu program di Negeri Terengganu

0 comments:

Post a Comment