Sahabat Sejati

Wednesday 23 March 2011

Salam sejahtera duhai ayahanda

“Along, Haikal, ini kubur atuk. Abi sedih atuk dah tiada.” Saya memberitahu anak-anak. Cuba untuk memahamkan mereka siapakah insan yang bersemadi di antara dua nisan di bawah rimbun pohon angsana yang besar itu.

“Atuk dah mati, tapi abi belum mati kan?” Along bertanya.

Pagi yang hening, saya membawa anak-anak menziarahi pusara ayah. Hajat hati mahu berdoa, lebih-lebih lagi telah lama saya tidak menziarahinya. Tanpa disedari sudah 32 tahun ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Pantasnya masa berlalu.

“Nanti abi juga akan mati macam atuk, macam orang-orang lain. Nanti bila abi mati along dan Haikal datanglah ziarah kubur abi ye,” saya menyambung lagi sambil merenung wajah mereka.

Saya tahu hari ini mungkin mereka tidak mengerti tentang kematian dan keutamaan menziarahi kubur, namun satu hari nanti mereka pasti akan memahaminya. Samalah seperti saya yang juga tidak mengerti tatkala dibawa oleh abang menziarahi kubur ayah semasa kecil dahulu. Saya hanya melihat abang menadah tangan berdoa di sisi kubur ayah. Saya hanya mengerti setelah usia separuh menginjak dewasa.

Melihat dua nisan yang tegak setia menemani, gugur juga air mata ini. Dalam sebak yang mengigit jiwa, saya benamkan kasih dan rindu seorang anak yang ‘ditinggalkan’ ketika berusia tiga tahun.

Teringat satu kisah yang diceritakan oleh Umar al-Khattab, para sahabat pernah bersama-sama Rasulullah saw pergi ke satu tanah perkuburan. Lalu baginda duduk di satu kubur, berhampiran para sahabat. Setelah itu baginda menangis bercucuran air mata. Melihat Rasulullah saw menangis, lalu para sahabat turut menangis.

Nabi bertanya: “Mengapa kamu semua menangis?”

“Kami menangis kerana melihat engkau menangis, ya Rasulullah,” jawab sahabat.

Lalu Rasulullah saw menjawab: “Ini adalah kubur ibuku, Aminah binti Wahab. Aku meminta izin Tuhanku untuk menziarahi kubur ini, lantas diizinkan. Lalu aku memohon supaya ibuku diampunkan.” (Riwayat Ibnu Majah)

Doa buat ayah

Doa merupakan antara bantuan si anak untuk orang tuanya.

Rasulullah saw bersabda: “Apabila mati anak Adam (seseorang) maka terputus hubungannya dengan dunia, kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.” (Riwayat Muslim).

Ibu bapa yang terbaring di liang lahad amat mengharapkan doa dari anak-anaknya, mereka umpama orang yang sedang karam tenggelam timbul, menggapai-gapaikan tangan memohon bantuan. Mereka selalu menunggu doa dari anak-anak mereka dan juga saudara-saudara sesama Muslim. Mereka itu menunggu doa dari orang-orang yang masih hidup, ibarat seorang ibu tua yang tidak kuat mencari nafkah lagi, menunggu-nunggu pemberian dari anak-anaknya.

Sebuah hadis dari Ummu Salamah yang mengatakan ketika Rasulullah saw datang mengunjungi Abu Salamah, ketika dia terbaring dan matanya tunduk. Rasulullah saw menutup matanya lalu bersabda:

"Doakanlah dia, malaikat pun turut mengaminkan apa-apa yang kamu baca itu."

Sesudah itu Rasulullah saw turut sama berdoa: "Ya Allah! Ampunkanlah Abu Salamah dan tinggikanlah darjatnya dan tempatkanlah dia di tempat orang-orang yang muhtadin. Dan janganlah dia dihukum terhadap kesalahan-kesalahannya. Ampunilah kami dan dia juga, ya Allah. Lapangkanlah kuburnya." (Riwayat Muslim)

Justeru itu, berdoalah wahai anak terhadap orang tuamu.

Melangkah pergi

Terasa berat langkah kaki yang di atur tatkala meninggalkan pusara ayah.

"Satu hari nanti, abi juga akan tidur di sini. Apabila tiba masanya," getus hati kecil, sambil memimpin anak-anak melewati celah-celah nisan mereka yang telah berkelana.

Salam sejahtera duhai ayahanda, juga buat semua penduduk kampung ini dari kalangan orang-orang yang beriman. Kamu semua telah pun mendahului, insya-Allah kami akan menyusul selepas ini.....

Di pusara ayahanda

4 comments:

Mus Takim said...

kematian tu pasti.......

abuikhwan said...

"Dan cukuplah kematian itu menjadi peringatan buat diriku dan dirimu..."

||aLeaSaRa|| said...

slm sahabat...comel sungguh si kecil ni..sampaikan salam ye.al-fatihah untuk arwah ayahanda sahabat dan juga semua yang sudah mendahului kita semua..amin.

abuikhwan said...

I-Allah...Ameen ya Allah

Post a Comment