Sahabat Sejati

Saturday 26 March 2011

Cetusan rasa: Bawa hatimu...


Sesungguhnya hati ini milik-Nya. Seringkali ia berbolak-balik, seringkali juga ia terumbang-ambing bak sampan di tengah samudera. Adakala ia tandus dan kering apabila nafsu menyelubungi. Kadang-kadang ia selembut bayu bilamana iman dan akal menguasainya.

Hidayah juga milik-Nya. Disaat hati kita terpinga-pinga tidak keruan. Tiba-tiba terang benderang suluhan cahaya dari-Nya. Ketika itu kenangan silam menjelma satu persatu. Dosa dan maksiat bagaikan terpampang di depan mata. Jika ketika ini malaikat maut merenggut nyawa, pasti ular, kala jengking dan ulat-ulat sedang menanti.

Dengan rahmat-Nya kita masih diberikan masa...

Kejarlah hari-hari yang telah ditinggalkan, tumpahkan air mata penyesalan. Kerana pintu taubat senantiasa terbuka. Alangkah indahnya saat-saat itu, manisnya buah iman yang mula berputik.

Masa berputar, telah kita tinggalkan hari yang hitam. Namun, nafsu yang bersembunyi tidak pernah alpa, bersama syaitan yang tidak pernah kecewa. Menanti peluang, meninjau-ninjau jika ada peluang yang terhidang.

Sepanjang perjalanan, tidak sedikit ujian yang mendatang. Betapa sukarnya jalan menuju Tuhan. Jatuh dan bangun, penat dan letih, kiri dan kanan ada yang tumbang. Tidak mustahil kita juga akan keciciran.

Bawalah hati yang suci untuk bertemu Tuhan. Bermohonlah dengan air mata yang mengalir agar sampai ke destinasi yang dituju, syurga Allah yang menjadi idaman...

“Hari Akhirat yang tiada guna lagi harta dan anak pinak, melainkan orang yang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera.” (asy-Syuara': 88-89)

2 comments:

Latifah said...

InsyaAllah.
Terima kasih Allah atas nikmat usia yang diberikan.

Terima kasih atas peringatan.

abuikhwan said...

moga menjadi ingatan bersama...

Post a Comment