Sahabat Sejati

Wednesday 16 March 2011

Bolehkah ayat Quran ditulis seni khat yang mengelirukan?


Soalan:

Zaman ini masyarakat Islam suka sangat kepada perhiasan. Mereka suka menghiasi rumah dengan ayat-ayat al-Quran, hatta di masjid-masjid penuh dengan ayat-ayat al-Quran. Banyak sangat saya dapati ayat-ayat al-Quran itu ditulis atau dihias secara khusus, mementingkan seni tulisan, tetapi amat sukar dibaca, mahupun dikalangan orang terpelajar sendiri. Apakah ia bertepatan dengan kehendak Islam?

Jawapan:

PERSOALAN asas yang anda tanyakan ialah, sama ada boleh atau tidak ayat-ayat al-Quran ditulis untuk dipamerkan di dinding, sama ada masjid, rumah atau di premis awam dan sebagainya.

Jawapan saya, harus berbuat demikian, tetapi bukan tujuan sekadar perhiasan buat sedap mata memandang.

Harus dengan tujuan untuk dibaca oleh orang yang melihatnya. Membaca al-Quran, sama ada daripada mana-mana tulisan, termasuk yang tertera di dinding adalah diberi pahala.

Satu huruf yang dibaca, dibalas dengan 10 pahala seperti yang disebut dalam hadis-hadis sahih tentang pahala membaca al-Quran. Jika difahami maknanya dan dituruti tuntutannya, maka bertambah lagi pahalanya.

Oleh kerana itu di Kaabah, ada kain kelambunya dihiasi dengan ayat-ayat al-Quran. Dalam Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjid al-Aqsa, penuh dengan ayat-ayat al-Quran.

Malah di masjid-masjid di negara kita, dimana sahaja, dihiasi dengan ayat-ayat al-Quran. Di rumah-rumah pun tidak ketinggalan.

Persoalan anda bukan sekadar mengenai ayat yang menghiasi masjid, tetapi ia menyentuh perihal cara atau stail penulisan ayat tersebut. Ia disebut sebagai khat.

Ia juga dikatakan sebagai kaligrafi Arab, dengan berbagai-bagai nama khat, seperti Nasakh, Raq`ag, Thulus, Diwani, Farsi dan pelbagai nama lain. Inilah yang menimbulkan masalah dalam penulisan.

Lihat semula, penulisan al-Quran yang diguna pakai pada hari ini dalam al-Quran Mushaf Uthmani sekarang ini, adalah berbentuk khat Nasakh. Jelas dan mudah dibaca.

Itulah sepatutnya yang ditulis pada dinding, atau dibuat 'frame' untuk digantung. Tujuannya untuk baca dengan mudah dan dimaknakan untuk difahami ayat tersebut.

Akan tetapi pengukir-pengukir ayat al-Quran mementingkan nilai seni khatnya, dengan sengaja mereka cipta bentuk-bentuk tulisan yang bersimpang-siur, masuk-memasuk huruf-hurufnya, yang awal dikemudiankan yang kemudian didahulukan, sehingga tidak diketahui mana pangkal mana hujungnya.

Disusun ayat-ayat itu dalam bentuk rupa orang yang sedang bertasyahud, rupa burung, rupa kapal dan sebagainya, maka hilanglah tujuan asal dipamerkan ayat-ayat tersebut untuk mudah dibaca.

Berubah kepada mengutamakan seni khat dan nilai keindahan, yang mereka cipta sahaja yang tahu apa ayatnya dan bagaimana membacanya sedangkan orang lain siapa pun tidak tahu membacanya.

Apa faedahnya ayat yang terang dan mudah dibaca, diubah kepada bentuk huruf sehingga tidak diketahui bagaimana hendak membacanya.

Pengalaman saya ketika berkunjung ke rumah seorang korporat ditunjukkan kepada saya sebuah 'frame' berupa perhiasan seolah-seolah lukisan atau 'modern art' yang amat tinggi nilai seninya.

Ada gambaran semacam pokok dan burung besar yang terbang, langit berawan dan terdapat titisan air hujan dengan kombinasi warna yang boleh dikatakan amat menarik.

Kawan saya itu memberitahu saya, dia membelinya dengan harga 10,000 pound sterling. Lukisan itu menggunakan ayat al-Quran. Lalu dia bertanya kepada saya apakah ayat itu dan bagaimana membacanya.

Saya gagal membacanya sehingga saya 'give up' saya tidak tahu membacanya. Akhirnya kawan saya memberitahu saya, ini adalah lukisan berteraskan kepada ayat seribu dinar.

Baru ternampak saya dihujung lukisan itu terdapat tulisan macam nombor dua, selepas itu ada semacam tulisan al-Thalaq. Ia adalah ayat seribu dinar iaitu ayat dua Surah at-Thalaq.

Saya menggeleng kepala kerana sudahlah harganya kira-kira 60,000; hendak dibaca pula tidak boleh.

Barangkali penulisnya mementingkan seni khat dan keindahan warna-warninya, sehingga hilang langsung fungsi ayat itu sebenarnya.

Maka akan sia-sialah ayat itu, sedangkan Allah SWT menyebut dalam al-Quran (mafhumnya): "Bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari al-Quran..." (al-Muzammil: 20)

Ayat ini bermaksud ialah al-Quran untuk mudah dibaca dan mudah dihafal. Jika hendak membacanya sukar, bagaimana hendak menghafalnya?

Oleh kerana itu saya nasihatkan, tulislah al-Quran dalam bentuk tulisan atau khat yang orang ramai mudah membacanya, bukan sengaja memayahkan perkara yang sememangnya mudah.

Jika nilai tulisan yang dibuat perhiasan itu begitu besar sehingga puluhan ribu ringgit, sedangkan nilainya sekadar sedap mata memandang sahaja, ia akan mengundang kepada pembaziran yang nyata.

Jika pembaziran berlaku, maka hukumnya adalah haram.

Oleh itu saya menyeru supaya tulisan ayat yang dipilih untuk diguna menghiasi dinding-dinding, hendaklah yang senang dilihat, senang dibaca dan senang difahami maknanya. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

3 comments:

zura asyfar addy rifqhiey said...

bolehke tulisann khat cm ni nk letak kt dinding?

Brilliant Marjan said...

terima kasih atas perkongsian ini.sy mmg meminati khat apatah lagi penah bljr ketika di sekolah dl.tp tak dinafikan, ada ssetengah khat yg agak sukar dibaca sbb bukan mahir.namun sy setuju, jika khat yg ingin diletakkan atau dihias dirumah, biarlah yg mudah dibaca dan difahami...

abuikhwan said...

Benar...bukan hanya cantik tetapi biarlah mudah difahami atau dibaca

Post a Comment