Sahabat Sejati

Saturday 19 March 2011

Berbalah berhubung minum air dimasuki lalat


Soalan:

Saya dan beberapa orang kawan adalah doktor pelatih yang sedang berkhidmat di sebuah hospital kerajaan. Suatu hari dalam satu perjumpaan dengan ramai doktor kanan dan pakar, timbul persoalan lalat yang terjatuh ke dalam air minuman seorang doktor kanan. Ada yang kata tidak mengapa, selamkan lalat itu dalam minuman dan buang lalat, kemudian minumlah, ada hadis mengenainya, kata seorang dotor. Kata doktor lain dengan suara yang agak keras, "bullshit (mengarut), lalat adalah pembawa kuman dan penyakit. Hadis apa yang macam itu." Akhirnya isu ini menjadi pertengkaran. Saya ingin bertanya, adakah hadis sahih tentang ini? Apakah ia sesuai? Mohon penjelasan.

Jawapan:

HADIS tentang lalat yang saudara ajukan pada persoalan, memang wujud. Hadis itu menurut ulama hadis adalah sahih, riwayat al-Imam al-Bukhari. Kesahihan hadis ini tidak pernah dipertikaikan oleh ulama hadis, ia betul-betul sahih.

Hadis tersebut sepenuhnya diriwayatkan sebegini. Rasulullah saw bersabda (mafhumnya): "Apabila lalat terjatuh ke dalam bekas minuman kamu, maka hendaklah direndamkan (ditenggelamkan) lalat ke dalam air minuman itu, sesungguhnya pada salah satu sayapnya ada penyakit, dan disayap yang satu lagi ada penawar (antidot) kepada penyakit tadi."

Perlu kita fahami jika hadis sahih ertinya betul. Rasulullah tidak bercakap mengikut kehendak nafsunya atau mengikut sedap mulutnya.

Rasulullah saw mengikut wahyu Allah. Firman Allah (mafhumnya): "Dan dia (Muhammad) tidak menuturkan sesuatu (berhubung agama) mengikut hawa nafsunya. Malahan segala apa yang dipertuturkannya adalah wahyu daripada Allah kepadanya." (an-Najm: 3-4).
Hadis tentang lalat tadi, adalah hadis sahih yang tidak diragui sama sekali.

Oleh kerana itu, ianya adalah benar. Adaun apa yang dipertengkarkan adalah mungkin golongan yang anda maksudkan tersebut, terdedah kepada permasalahan kesihatan yang rata-ratanya tahu mudarat yang boleh berpunca daripada lalat.

Lalat membawa kuman berpenyakit. Menghinggapi tempat kotoran dan kuman yang melekat pada kakinya atau mulutnya, boleh menjadi punca ada makanan atau minuman kita kotor serta menjejaskan kesihatan. Permasalahan betul atau tidak, lalat yang ada dua sayap itu, satu ada penyakit dan satu lagi ada penawar, masih tidak dikaji dengan mendalam.

Dan belum ada jawapan pasti betulkah berlaku seperti yang disebutkan dalam hadis Nabi Rasulullah saw di atas. Rasulullah saw bukanlah doktor, bukan juga pakar kaji penyakit. Akan tetapi apa yang baginda sebutkan adalah kenyataan. Ia hadis Nabi saw.

Terpulanglah kepada kita untuk mengkaji sedalam-dalamnya. Mungkin hadis itu hadis ransangan untuk mengkaji perihal lalat.

Lalat bukan perkara baru timbul. Ia sudah lama wujud. Maka saya sarankan kepada pihak pakar mengkajinya. Tidak wajar ada pihak terus mengatakan ia sebagai bullshit atau mengarut, sedangkan yang membuat kenyataan itu adalah Rasulullah saw.

Hadis yang diriwayatkan Imam Bukhari di atas, adalah hadis sahih, cuma tidak muttafakun `alaih (tidak sama-sama dikatakan sahih oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim). Ertinya Imam Muslim tidak meriwayatkan hadis itu.

Namun demikian, sebagai umat Islam, kita perlu meletakkan perkara sebegini, sebagai ada perkara yang terselindung di sebaliknya. Oleh itu, maka saya nasihatkan agar hal-hal sebegini, jangan sampai dijadikan pertengkaran yang menimbulkan perbalahan. Ia adalah fakta benar berdasarkan kepada hadis sahih. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

1 comments:

||aLeaSaRa|| said...

assalammualaikum sahabat rindu juga baca entri di sini tau.ni pun kat office..tak sabar nak baca entri2 yg kite terlepas di sini.ayah kite mmg pantang gi gerai yg ada lalat.kite pun kalau nampak lalat dah masuk kat air minuman,kite tak minum dah.dgn keadaan persekitaran yg kite tak pasti dr mana lalat tu dtg,rasa geli dgn lalat.tapi betul hadis tu kite pernah baca

Post a Comment