Sahabat Sejati

Saturday 5 March 2011

Benarkah "tabut" boleh datangkan "sakinah"?

Soalan:

Saya hendak tanya berkenaan "tabut" yang ada "sakinah" yang dikurniakan Allah kepada Thalut semasa melawan Jalut. Apa maksudnya?

Jawapan:

KISAH yang saudara ajukan persoalan di atas terkandung dalam al-Quranul Karim, sebagaimana firman Allah (mafhumnya): "Dan Nabi mereka berkata, berkata lagi kepada mereka: "Sesungguhnya tanda kerajaan Thalut itu (yang menunjukkan benarnya daripada Allah) ialah datangnya kepada kamu peti (Tabut) yang mengandungi (sesuatu yang memberi) ketenteraman jiwa (sakinah) daripada Tuhan kamu, dan (berisi) sebahagian daripada apa yang telah ditinggalkan oleh keluarga nabi-nabi Musa dan Harun; peti (Tabut) itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya peristiwa kembali Tabut itu mengandungi satu tanda keterangan bagi kamu jika betul kamu orang-orang yang beriman." (al-Baqarah: 248)

"At-Tabut" dalam ayat di atas bermaksud, sebuah peti yang diperbuat daripada kayu keras. Ia wujud sejak zaman Nabi Adam as. dan dipusakai turun temurun, sehingga ke zaman Nabi Yaakub as. Ia dikurniakan kepada Bani Israil, ia wujud pada zaman Nabi Daud as.

Terlalu banyak cerita tentang "tabut" ini, penuh dengan keajaiban. Yang penting, seperti yang tersebut di atas, padanya (di dalamnya), berisi barang-barang pusaka peninggalan Nabi Musa dan Nabi Harun, di antaranya tongkat, saki baki papan halwah yang tertulis padanya at-Taurah, pakaian, kasut dan peralatan kedua-dua nabi tersebut.

Apabila masyarakat pada zaman Nabi Syam`un bertelagah mengenai Raja yang mereka minta dinamakan Raja tersebut kepada mereka, sedangkan Allah memilih Thalut sebagai Raja.

Masyarakat tersebut menolak perlantikan Raja atas alasan Thalut miskin dan tidak layak menjadi Raja. Mereka bertelagah. Maka nabi mereka menyatakan bahawa, bukti nyata Thalut menjadi Raja adalah "at-Tabut" yang hilang daripada jagaan mereka yang bertanggungjawab, akan dibawa semula oleh malaikat kepada mereka, dengan meletaknya benar-benar di hadapan Thalut (Raja).

Semua manusia menyaksikannya, "tabut" itu diambil oleh Thalut dan disimpan di rumahnya.

"Tabut" itu mengandungi barang-barang yang ada di dalamnya 'sakinah' yang bermaksud kedamaian dan ketenangan. Ia adalah penyelesaian kepada masalah.

Terbukti dengan datangnya "tabut" itu, hati-hati manusia yang keras dan gusar gulana melawan perintah Allah dan ketentuan-Nya di dalam pemilihan Raja, tiba-tiba menjadi 'sakinah'.

Mereka menerima dan menghormati kenabian Syam`un , serta menghormati Raja mereka iaitu Thalut dan mereka bersedia menjadi tentera untuk melawan Jalut.

Jalut adalah Raja `Amaliqah, bersiap sedia melawan Thalut dengan tenteranya. Menurut satu riwayat, tentera Jalut mengandungi 90,000 orang tentera, namun mereka ditewaskan oleh tentera Thalut dengan izin Allah SWT. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

0 comments:

Post a Comment