Sahabat Sejati

Sunday 13 February 2011

Jakim edar 15,000 risalah anti-Valentine

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan mengedarkan kira-kira 15,000 kit anti hari kekasih sempena pelancaran kempennya di Putrajaya Malam ini.

Penolong Pengarah Bahagian Keluarga, Sosial dan Komuniti Jakim Zakuan Sawal berkata, dalam program itu, setiap 30 wakil persatuan mahasiswa dan NGO belia daripada seluruh negara akan berikan 500 kit untuk diedarkan di tempat masing-masing.

"Ia (kandungan kit) antaranya keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, pelekat, risalah dan lencana (anti hari kekasih)," katanya kepada Malaysiakini.

"Mereka boleh edarkannya mulai hari ini hingga 14 Februari (hari sambutan). Terpulanglah pada mereka."

Sementara itu, pengarah bahagian itu Saimah Mukhtar pula menjelaskan, kempen anti hari kekasih - yang akan dilancarkan oleh Ketua Pengarah JAKIM Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz - diadakan pertama kali tahun ini ekoran program sebelumnya yang "tidak menonjol."

"Bukanlah tak berkesan, tetapi tak menonjol. Sebelum ini kita buat macam ceramah di masjid, anak orang pergi masjid sahaja yang terlibat.

"Sebab itu kali ini kita buat satu kempen," katanya sambil memberitahu pihaknya turut mengadakan kempen maya bagi membendung aktiviti itu.

Libatkan Imam Muda

Saimah berkata, penganjuran program dan kempen itu dibuat ekoran kebimbangan mereka terhadap gejala negatif yang mungkin muncul akibat sambutan hari kekasih.

"Kalau setakat hendak beri bunga (pada kekasih) kita tidak kisah sangat. Tetapi ada yang hancur pada malam itu.

"Kita ada bukti dan pengakuan terdapat yang terlanjur sampai melahirkan anak luar nikah, bukannya sekadar cakap-cakap sahaja," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Semalam, Pegawai Perhubungan Awam Jakim Asian Alkharib Shah memberitahu, kempen itu akan dilancarkan sebagai kemuncak acara "Bicawara dan Pelancaran Kempen Awas! Jerat Velentine's Day" yang melibatkan penyertaan lebih 1,000 orang, kebanyakan mahasiswa.

Menurutnya, penganjuran program itu sejajar dengan keputusan muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada 2005 bahawa hari kekasih tidak pernah dianjurkan Islam, mempunyai unsur-unsur Kristian, bercampur dengan perbuatan maksiat serta dilarang Islam.

Forum yang bermula pada jam 8 malam ini melibatkan tiga panel daripada Jakim, rumah kebajikan Raudhatus Sakinah dan juara program televisyen realiti Imam Muda Muhammad Asraf Ridzuan, tambah Asiah.

Nota abuikhwan:

Alhamdulillah, semoga ianya dipermudahkan oleh Allah SWT. Sebenarnya hampir setiap tahun saya bersama rakan-rakan di Jabatan Amal IM mengedarkan risalah dakwah di sekitar bandar Kuantan dan tempat-tempat yang menjadi tumpuan remaja. Bukan hanya pada malam sambutan valentine, tetapi juga sambutan malam tahun baru, malam merdeka dan sebagainya. Insya-Allah pada malam valentine yang akan tiba tidak lama lagi kami akan turun untuk mengedarkan risalah dakwah. Kami turun untuk menerang bukan menyerang kerana kami adalah "DUTA PENYELAMAT DAN KASIH SAYANG".

0 comments:

Post a Comment