Sahabat Sejati

Sunday 6 February 2011

Bicara santai: Musafir di hari minggu

Sulit sekali untuk bersiap pagi ini. Cuti 4 hari bagaikan tidak cukup. Terasa mahu lebih lama lagi berada di kampung.

Hari ini, ramai yang berpusu-pusu untuk pulang semula ke rumah setelah menghabiskan cuti Tahun Baru Cina. Ada yang pulang ke kampung, ada yang membawa keluarga makan angin dan bermacam-macam lagi. Hari ini semuanya menuju pulang ke kota. Mudah-mudahan membawa seribu kepuasan dan seribu kenangan.

Saya pula berpagi-pagi sudah membelah Lebuhraya Pantai Timur menuju ke Pulau Tawar, Jerantut. Malas...memang malas, namun tanggungjawab yang terpikul saya gagahi jua.

Banyak benar kenderaan yang bersimpang-siur hari ini. Semasa berhenti minum di R&R, puas saya mencari meja kosong, akhirnya berkongsi meja dengan seorang guru yang mahu pulang ke Selangor. Alhamdulillah, dapat juga berbual-bual sebelum meneruskan perjalanan. Di stesen minyak juga situasi yang sama berbaris panjang kenderaan untuk mengisi minyak, ramainya umat manusia.

Alhamdulillah, selamat sampai di Pulau Tawar dan menyelesaikan kerja-kerja yang dipertanggungjawabkan. Kemudian terus bertolak pulang, sampai dirumah jam 8.00 malam. Penatnya...tetapi membahagiakan.


Berpagi-pagi membelah Lebuhraya Pantai Timur menuju destinasi, di saat orang lain berbondong-bondong pulang ke rumah masing-masing setelah menghabiskan cuti Tahun baru Cina.



Sungai Pahang keruh mengalir lesu, menyimpan seribu satu sejarah perjuangan anak bangsa menentang penjajahan



Simpang keluar ke Jerantut melalui jalan lama pula. Kalau teruskan lagi sampai ke Karak


Singgah bersolat di Masjid Kg Gajah Mati, Kuala Tekal Jerantut


Jalan Jerantut - Pulau Tawar.


Alhamdulillah, sudah sampai. Pulau Tawar bumi penuh sejarah,di sinilah lahirnya pahlawan Pahang, Mat Kilau yang menentang penjajahan Inggeris pada 1890-an (baca sini).


Perjalanan pulang, ketika hari merangkak senja. Semoga semuanya ada nilaian di sisi-Nya

0 comments:

Post a Comment