Sahabat Sejati

Sunday 16 January 2011

Kenangan masih basah: Saya rindukan hari-hari itu...

Kata pujangga: “Rindu itu amat menyakitkan.”

Entah kenapa kebelakangan ini, saya amat rindukan hari-hari yang telah berlalu. Kerinduan yang menyebabkan saya jadi sebak. Jiwa saya sakit merindui hari-hari itu. Kadang-kadang ada air mata yang menitis keluar. Rindu yang keluar dari kenangan itu kadang-kadang amat menekan jiwa.

Saya dan rindu pada sesuatu

Saya sering terkenang desa saya yang dahulu. Desa yang belum terusik dengan kemajuan yang rakus, menukar anak-anak kampung menjadi cacat budi dan tidak pandai berbahasa. Di saat semak belukar masih luas, ketika paya masih berair, tempat saya meranduk bersama rakan mencari secebis kedamaian dekat dengan alam. Tatkala desa diserkup kelam malam, ditemani cahaya andang daun kelapa, kami berduyun-duyun ke rumah tuan guru belajar mengaji, berzanji, marhaban dan seribu satu ilmu bekalan kehidupan. Indahnya zaman itu. Biarpun ketika itu zaman hitam putih, namun perjalanan hidup ketika itu dipenuhi lorekan warna, di sana ada secebis damai diri yang telah hilang hari ini.

Kadang-kadang saya merindui zaman kehidupan di asrama dahulu yang penuh disiplin dan menjaga masa. Makan berjadual, solat lima waktu berjemaah dan ada kumpulan mengulangkaji pelajaran. Saya teringat di antara maghrib dan isya` wajib berada di musolla sekolah, berlumba-lumba menghafal surah-surah pilihan jika tiada kuliah yang disampaikan. Sebelum tidur mendengar cerita dari senior yang bertandang, selalunya katil saya yang menjadi mangsa berkumpul. Kerapkali senior akan bercerita kisah-kisah hantu di kawasan asrama untuk menyakat dan menakut-nakutkan kami semua.

Teringat juga kepada teman-teman seperjuangan yang sama-sama mewakafkan diri di medan menuntut ilmu. Tanpa jemu menadah kitab sebagai persedian diri guna hari mendatang. Besarnya erti persahabatan dan ukhuwwah fillah, tanpanya persahabatan tiada nilai, kosong dan suram.

Semua itu bagaikan baru semalam berlalu, kadang-kadang ia bertamu di alam mimpi.

Adakalanya untuk mengubati kerinduan ini, saya akan membelek-belek buku yang sederetan di dalam almari. Menyelak halaman demi halaman, lebih terasa tatkala tersua dengan nota-nota kusam yang banyak kedapatan pada Qamus al-Marbawy yang banyak berjasa. Begitu juga dengan lakaran yang lebih kepada contengan di dalam Mukhallis Qawaid al-Lughatul `Arabiyyah, kebosanan barangkali atau mereda pening kepala yang melanda tatkala ber-`irab dalam subjek Lughah al-`Arabiyyah.

Akan terubatkah rindu ini?

Hari-hari yang telah berlalu mencetuskan kenangan yang tersendiri. Ada bau rindu di situ, rindu itulah yang membasahkan perasaan saya hari ini. Saya tahu kesedihan, menangisi hari semalam adalah sesuatu yang sia-sia. Kerana hari-hari yang telah berlalu tidak mungkin berulang kembali. Semuanya telah menjadi kisah dan sejarah, yang telah disimpan di dalam lipatan memori.

Seandai kita bertanya adakah kita bahagia pada kehidupan yang lalu berbanding hari ini? Tentunya kita ada seribu satu sebab untuk berkata demikian. Sesungguhnya semalam telah pun berlalu, hari ini untuk kita corakkan bahagia atau sengsara dan esok belum tentu kepunyaan kita. Mungkin telah tersurat untuk kita tidak sempat menjengah matahari hari esok.

Hidup adalah satu pusingan perubahan yang tidak henti-henti. Hidup sebenar ialah hari ini, inilah yang realiti. Namun, kenangan semalam yang menjenguk dijiwa selepas perjalanan masa, itulah yang mematangkan fikiran. Nostalgia itulah yang mengajar erti kehidupan, ukhuwah, cinta dan kasih sayang.

Saat ini saya masih lagi bertanya, AKAN TERUBATKAH RINDU INI?

Merenung hari-hari yang telah berlalu, saya rindukannya...

6 comments:

Anonymous said...

Salam

Catatan saudara ini juga membuat saya merindui saat-saat yang seakan serupa yang pernah saya lalui. Setidak ukuhwah itu masih dibajai dengan ingatan dan doa kepada mereka yang dirindui.

||aLeaSaRa|| said...

slm ya shbt,sggh di sini cr ketenangan.erm..kite rindu kngn lalu..tak nak khdpn skrg..mjadi dewasa yg pnh dgn tekanan.tapi kalau mlangkah rindu 'semalam'..adakah ia mjanjikan kbahagiaan?

::nuRuLaDHar:: said...

salam..n3 kamu membuatkan nurul kembali rindu kenangan dulu2...rindu!

||aLeaSaRa|| said...

assalammualaikum...kite dh bc dan tak kan publish.kite akan simpan selagi blog kite bernyawa.br kite fhm perjalanan watak dlm entri di sini.kite bsyukur krna sahabat tdk mdh melatah dan tbh mnempuhi khdpn.rindu....kuatkan smgt sbg pdorong khdpn lbh bjaya.kami semua ada menemani ye

misSbLurRy said...

rindukan kedamaian yang tenang suatu ketika dulu....

abuikhwan said...

merindui hari-hari semalam amat menyakitkan namun disitu ada jua secebis kedamaian yang hanya di mengerti oleh empunya diri...

Post a Comment