Sahabat Sejati

Sunday 23 January 2011

Kembara ke Labis

Alhamdulillah, selamat tiba dirumah setelah tiga hari bermusafir ke selatan tanahair. Bukan jauh pun cuma di Labis sahaja. Tetapi perjalanan bersama rakan-rakan amat besar nilainya, kerana melaluinya kita dapat mengenali hati budi seseorang.

Sesungguhnya persaudaraan dalam Islam persaudaraan yang hakiki. Jiwa boleh jadi sakit manakala peluh, airmata dan darah boleh mengalir keluar namu semuanya tidak mampu untuk menghapuskan nikmat persahabatan dan persaudaraan di jalan-Nya. Persaudaraan yang wujud atas dasar ukhuwah Islamiyyah dapat melahirkan sikap lemah lembut, sabar, bertolak ansur, tidak mementingkan diri sendiri dan berusaha menjaga hubungan baik.

Itulah yang saya perolehi dalam kembara kali ini. "Kembara Mencari Hamba"

Kata ahli hikmah: "Selemah-lemah manusia ialah orang yang tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari." Singgah minum di Bandar Muadzam Shah, jam menunjukkan hampir satu pagi.


Tanya seorang sahabat, "nak makan otak-otak?"
"Datang sini nak makan otak-otak, kat Kuantan pun banyak otak-otak," jawab saya.
"Otak-otak kat Johor ni lain dengan yang kat Pahang," katanya lagi.
Memang betul lain, kalau di Pahang otak-otak ada ikan dan kelapa tetapi otak-otak Johor macam sosej. Tetapi dibungkus tetap sama di dalam daun kelapa. Begitulah kita semua, walaupun dari mana anda Pahang, Johor, Melaka, Kedah, tetapi kita adalah sama iaitu rakyat Malaysia.


Membantu para doktor dalam Program Pemeriksaan Kesihatan Percuma di Felda Tenang, Labis, elhamdulillah semoga ianya dinilai oleh Allah SWT.


Masjid an-Nur, Tenang. Inilah persinggahan yang memberikan ketenangan.

Di hadapan Kedai Muslimat yang terletak di Bandar Labis, menjual pelbagai barangan keluaran Muslim.
"Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan.
Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan.
Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan
kebahagiaan."

0 comments:

Post a Comment