Sahabat Sejati

Wednesday 12 January 2011

Bicara santai: macam-macam

"Ana minta diri dulu..."saya bersalaman dengan rakan-rakan.

"Eh, tak minum dulu ke?" tanya sahabat saya yang sedang menyusun buku di dalam rak berhampiran pintu.

Insya-Allah lain kali." jawab saya sambil menuju ke kenderaan.

Jam sudah pun menghampiri satu pagi. Perkara biasa jika ada program di Pusat Tarbiyyah, kami akan memastikan semuanya benar-benar 'clear' baru berangkat pulang ke rumah. Kadang-kadang lebih lewat lagi.

Menyusuri jalan yang sunyi, kebanyakan bani insan sudah pun belayar di ulit mimpi.

Macam-macam cerita

Pheww...hari yang amat meletihkan, dengan kerja-kerja di pejabat yang bertimbun, tidak pernah habis. Keletihan semalam belum hilang, berperang pula dengan rasa mengantuk yang bukan calang-calang. Benar-benar mengantuk, apa ubatnya, minum kopi??

TIDUR. Itu ubat mengantuk kata Ustaz Hasrizal. Fitrahnya memang begitu.

Ketika sedang minum pagi, seorang rakan memberitahu cermin keretanya yang di hadapan sebelah penumpang telah dipecahkan. Pencuri telah melarikan beg yang berisi dokumen-dokumen penting. Mujur laptopnya tidak dibawa pada hari itu. Rakan saya segera membuat laporan polis kejadian tersebut.

"Dimana berlaku?" Saya bertanya.

Kejadian tersebut berlaku di perkarangan masjid ketika beliau singgah untuk solat maghrib. Kalau dulu jarang kita mendengar perkara begini berlaku di masjid. Sekarang masjid pula menjadi tempat pencuri "mencari makan". Ada yang hilang motor, hilang beg, hilang kasut, tabung derma kena pecah dan bermacam-macam lagi. Bingung rasanya.

Saya juga mempunyai pengalaman hilang kasut di masjid. Niat untuk beribadah, akhirnya keluar sumpah seranah. Terpaksa meminjam selipar masjid sebentar untuk ke kedai membeli selipar baru.

Seorang rakan pula menunjukkan SMS yang diterima: "Ini nombor baru ayah. Ayah ada masalah di balai polis sekarang, tolong top-up RM30."

Menggaru kepala sahabat saya. Beliau cuba menghubungi nombor tersebut tetapi tidak diangkat. Lalu beliau membalas SMS tersebut: "Sejak bila ayah pandai taip mesej ni?"

"Taktik ini telah pun didedahkan di dalam akhbar tidak lama dulu, ramai yang dah terpedaya," saya memberitahu rakan.

Macam-macam cara orang nak menipu.

Dunia oh dunia. Tidak lena tidur saya memikirkannya.

0 comments:

Post a Comment