Sahabat Sejati

Wednesday 26 January 2011

Bicara santai: Catatan kosong


Saya keletihan...

Hanya satu hari sahaja saya dapat berehat di rumah selepas balik dari negeri Johor. Keesokan harinya saya bertolak pula ke ibukota Kuala Lumpur atas urusan keluarga. Untuk memaksimum masa rehat, saya memilih untuk pergi dengan menaiki bas ekspres. Walaupun ada juga rasa cuak dan gerun dengan statistik kemalangan yang melibatkan bas ekspres. 'Bismillahi tawakkaltu ilallah' Insya-Allah selamat, saya meredakan perasaan. Semasa berada di Kuala Lumpur, seorang sahabat menghubungi dan mengajak ke Johor untuk program di sana.

"Insya-Allah," itulah jawapan yang sesuai ketika ini.

Melihat diari program-program Jabatan Amal IM di tahun 2011 ini baik program di dalam dan luar kawasan terasa letih dan memenatkan. "Semakin berkurangan masa dengan keluarga" getus hati kecil saya sendirian. Namun di satu sudut yang lain saya memanjatkan rasa syukur kerana ini adalah satu peluang untuk saya memberi dan menambah amal bakti. Itulah yang sentiasa saya ingat dan sematkan di dalam dada.

Pondok kecil abuikhwan pula terbengkalai beberapa hari. Baru malam ini saya dapat menjengahnya. Mudah-mudahan ia tidak ditumbuhi "lalang".

Isya-Allah, Jumaat ini akan ke Johor sekali lagi. Terbengkalai pula pondok abuikhwan.

"Dan katakanlah (wahai Muhammad), "Hendaklah kamu bekerja! Maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang mukmin. Dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan." (at-Taubah: 105)

Seeru `ala barakatillah!

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam singgah sahabat!mudah2an Allah lindungi perjalanan pergi dan pulang.smga dipermudahkan urusan amin...

abuikhwan said...

Terima kasih sahabat, ameen.

Post a Comment