Sahabat Sejati

Monday 31 January 2011

360 sendi di dalam tubuh manusia


Alhamdulillah, kita bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-Nya kita semua masih lagi diberikan kesempatan untuk bernafas. Kita diberikan bermacam-macam nikmat baik nikmat sihat, nikmat lapang masa, nikmat makan, minum, berjalan ke sana dan kemari. Jika mahu dihitung semuanya pasti tidak akan cukup lembaran untuk menulisnya.

Oleh itu marilah kita memuji dan memuliakan Allah, mengerjakan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang. Mudah-mudahan kita semua akan diselamatkan dari azab-Nya yang amat pedih dan seterusnya dimasukkan ke dalam syurga idaman.

Sesungguhnya Allah SWT menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Setiap susunan tubuh badan dijadikan seimbang dan dengan ukuran yang tepat. Di dalam tubuh badan anak Adam itu pula Allah ciptakan 360 sendi supaya mudah untuk bergerak dan melakukan berbagai-bagai gerak kerja. Demikianlah betapa halusnya ciptaan Allah SWT kepada hamba-Nya yang bergelar manusia.

Dari Ummul Mukminin Sayyidatina Aisyah rha. bahawa Rasulullah saw telah bersabda, “Setiap manusia keturunan Adam diciptakan di atas 360 persendian. Barang siapa yang bertakbir, bertahmid, bertahlil, bertasbih, dan beristighfar kepada Allah, menyingkirkan batu, atau duri atau tulang dari jalan, memerintahkan kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran sejumlah persendian itu maka ia telah berjalan menjauhi api neraka.”(Riwayat Muslim, Kitab al-Zakat, hadis No. 1675)

Menurut Prof. Dr. Zaghlul Raghib al-Najjar (Buku Induk Mukjizat Ilmiah Hadis Nabi: 196-203), kata al-sulama dalam hadis di atas bererti al-mufashshal (sendi/penyambung). Kata al-sulama secara harfiah bererti tulang jari dan seluruh telapak tangan. Kadang-kadang kata ini dipergunakan untuk menyebut seluruh tulang dalam tubuh dan persendiannya. Adapun yang dimaksud sendi adalah titik pertemuan antara tulang. Keseluruhan persendian boleh bergerak meskipun sebahagian lagi bersifat statik, seperti sendi tengkorak.

Secara amnya, tubuh badan manusia terbahagi kepada 5 bahagian:

1 - Kepala dan muka
2 - leher
3 - bahagian badan: dada dan abdomen
4 - sepasang tangan
5 - sepasang kaki

Ensiklopedia Hathchinson yang terbit pada 1995 pun menyatakan bahwa jumlah tulang dalam kerangka tubuh manusia hanya 206 dan disambungkan oleh beberapa sendi. Manakala, Dr Hamid Ahmad Hamid dalam bukunya “Rihlah al-Iman fi Jism al-Insan” atau “Wisata Iman dalam Tubuh Manusia” menyebutkan bahwa jumlah keseluruhan persedian tulang manusia adalah 360 sebagaimana disebutkan dalam hadis Rasulullah SAW.

Terdapat tiga jenis sendi utama dan sendi ini pula terbahagi kepada kepada sembilan jenis sendi yang lain iaitu:

1 - Sendi pada kepala dan muka =53
2 - Sendi di antara kepala dan tulang vertebra atas =5
3 - Sendi pada tulang rusuk =92
4 - Sendi di antara tulang vertebra =69
5 - Sendi tangan dan pergelangan bahu =12
6 - Sendi pergelangan tangan dan ke bawah =54
7 - Sendi pinggul =5
8 - Sendi di antara peha, pinggang, lutut, betis dan buku lali =10
9 - Sendi kaki (buku lali dan kebawah) =60

Jumlahnya =360

Jumlah 360 sendi ini adalah purata yang diambil tanpa mengira peringkat umur. Kajian anatomi secara terperinci hanya dibuat kira-kira 200 tahun yang lalu. Ungkapan Rasulullah saw yang menyebut dengan tegas jumlah persendian sebanyak 360 merupakan sesuatu yang sangat menakjubkan. Bagaimana tidak, pada zaman ketika tidak ada satu pun ilmu pengetahuan yang secara khusus membahas anatomi tubuh manusia, jumlah tulang dan persendiannya, di tengah masyarakat primitif yang belum mengenal ilmu pengetahuan, penelitian dan kajian, Rasulullah SAW mengungkapkan hadis yang luar biasa ini. Tidak dinafikan lagi bahawa segala apa yang disampaikan oleh Rasulullah saw adalah benar dan secara terus diinspirasikan oleh Allah sebagai panduan untuk seluruh umat manusia. Wallahua`lam.

"Wahai manusia! Apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat dosa) terhadap Tuhan kamu Yang Maha Pemurah.
Tuhan yang telah mengatur kejadianmu lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya diadakan anggota itu) serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya.
Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendaki, Dia susunkan kejadianmu." (al-Infithar: 6-8)

Olahan dari tulisan:
:Dr Mohammad Sayied
(Hon. Secretary of Islamic Foundation, Narobi, Kenya)
:Ir. Rony Ardiansyah, MT, IP-U.
(Dosen Pasca Sarjana Mgister Teknik Sipil UIR)

1 comments:

||aLeaSaRa|| said...

trma ksih di atas info di atas ni ye...hr ni byk dah ilmu kite dpt.kite sggh sini nak hantar tag utk join kempen ni ^-^

http://born2touchurheart.blogspot.com/2011/02/contestkempen-tak-nak-buang-bayi.html

Post a Comment