Sahabat Sejati

Friday 31 December 2010

Ujian dari-Nya, bersabarlah...

Sudah tiga hari sang mentari menyembunyikan wajahnya. Selama itulah juga hujan turun, kadang-kala lebat, adakalanya hanya renyai-renyai sahaja, dan hari masih mendung dan suram. Namun itu amat menggusarkan sesetengah mereka yang tinggal di kawasan yang mudah dinaiki air.

Saya di pejabat, menjalankan rutin seperti biasa. Tiba-tiba dikejutkan dengan SMS dari seorang sahabat baik. Kami berdua adalah diantara J/K Unit Bencana Alam di dalam Parlimen Indera Mahkota.

"Salam akhi, unit bencana alam diaktifkan. Tiga kawasan terjejas dinaiki air. Sila ke bilik gerakan untuk taklimat dan operasi ke kawasan terlibat."

Termenung seketika, berfikir sesuatu? Mempositifkan apa yang ada di dalam minda agar tidak ada keluhan seumpama menyalahkan taqdir yang telah ditentukan.

Ujian dari-Nya adalah kerana kasih sayang

Allah SWT berfirman: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan dengan merasai kelaparan, dan dengan berlakunya kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (al-Baqarah: 155-156)

Apa yang dihadapi seharusnya menimbulkan rasa keinsafan yang mendalam di dalam hati kita. Demikianlah semuanya adalah ujian dari Allah SWT kepada para hamba-Nya. Allah SWT menjanjikan berita gembira, pahala dan rahmat serta jalan penyelesaian kepada hamba-Nya yang bersabar.

Justeru itu, teruskan kehidupan yang mendatang. Jadikanlah musibah yang dihadapi ini sebagai titik-tolak atau langkah permulaan bagi kita meneruskan kehidupan dengan penuh ketaqwaan. Dialah Tuhan yang menjadikan kita dan Maha mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Nya. Semoga kita semua memperolehi ganjaran yang berlipat kali ganda atas kesabaran menghadapi ujian ini, walaupun berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Itulah keadaannya.

Musolla ar-Raudhah turut ditenggelami banjir


Ustaz Nasrudin Thantawi pun sama naik membantu...


Beginilah keadaannya


Semoga Allah memberikan kesabaran kepada mereka...


Semuanya ditenggelami air

Anggota Amal IM yang turut membantu...


2 comments:

aienz nawawi said...

ujian Allah
moga-2 bnyak bersabar
=)

abuikhwan said...

Elhamdulillah, ujian dari sifat kasih sayang-Nya..

Post a Comment