Sahabat Sejati

Saturday 18 December 2010

Seloka perjalanan hidup

Dalam meniti arus kehidupan ini, setiap insan tidak terlepas dari mendaki tingkat-tingkat perubahan. Demikianlah sebagai mematuhi sunnatullah yang azali.

Demikianlah pantasnya masa berlalu, silih berganti malam dan siang. Pejam dan celik.

Ketika dulu dia tiada, lalu dengan kudrat dan iradat-Nya di hadirkan ke dunia ini. Setelah berjanji taat setia:

Tika ditanya, “Bukankah Aku ini adalah Tuhanmu”
“Benar! Bahkan aku menyaksikan” jawabnya

Tanpa ada pilihan, dia meninggalkan alam rahim, alam kasih sayang. Biarpun terpaksa, walau melansing tangisan. Namun apakan daya...

Maka lahirlah dia sebagai bayi yang tidak mengerti apa-apa. Tanpa seurat benang, tanpa sebarang bekalan, hadirnya begitulah keadaan. Tangisannya disambut dengan tawa gembira ibu dan bapa. “Syukur pada-Mu ya Allah,” bisik hati kecil mereka.

Dengan sifat ar-Rahman dan ar-Rahim, dipercikkan sedikit sifat itu ke dalam hati ibu dan bapa, lalu dia dibelai sepenuh raga. Dia dijaga bagai putera raja. Mana mungkin dihinggap walau seekor serangga berduri. Indahnya ketika ini. Dia kata inilah duniaku...

Kemudian tanpa sebarang pilihan, dia dipaksa menjadi kanak-kanak. Rela atau tidak terima sahaja, itulah kiraannya. Rupanya zaman ini penuh ceria, penuh tawa dan ria. Bermain, berlari, berkejaran ke sana ke sini tiada runsing di hati. Dia kata inilah duniaku...

Namun, zaman itu terpaksa jua dia tinggalkan. Jika ada pilihan, dia kata ingin selamanya di zaman itu. Menjadi kanak-kanak sepanjang masa. Apakan daya...dirinya tiada kuasa. Zaman itu ditinggalnya jua.

Menginjak usia muda remaja, dia rasa inilah hidup yang dicari. Bebas, ke mana pergi mengikut fikirannya sahaja. Bersama rakan sebaya dia rasa bagai berkuasa. Ibu dan bapa sekadar melihat sahaja. Anakmu usah ditegur, kerana dia berkata, “aku orang muda.”

Tetapi awas anak muda, zaman ini penuh liku dan pancaroba. Zaman ini tidak kenal siapa. Siapa yang lalai buruk padahnya.

Dijawabnya pula, “aku peduli apa.”

Dia kata inilah duniaku sebenarnya...

Meniti usia menuju dewasa. Kamu semua ikut kataku, kerana kini aku telah dewasa.
Lalu hiduplah dia di zaman manusia berlumba-lumba menyelitkan diri di celahan kebendaan, mungkin juga di celahan kerosakan. Inilah duniaku...

Saat kematangan diri mula menjelma. Kini dia menjadi ketua keluarga. Kepada pewarisnya dia selalu berkata, “jangan jadi seperti bapa, dulu bagaikan dunia ana yang punya. Ke sana ke mari bebas seadanya. Bebas...bebas...

Sekarang apa yang ada?? Sesal sekarang tiada berguna. Namun jalan pulang masih ada, seumpama rahmat dan keampunan-Nya sentiasa terbuka.

Menginjak usia menuju senja.

Badan mulai lemah, tenaga hanya sekadar sahaja. Rambut banyak yang putih dari yang hitam. Mata mulai kabur. Gigi banyak yang gugur. Saat itu mula teringat kepada janji taat setia:

Tika ditanya, “Bukankah Aku ini adalah Tuhanmu”
“Benar! Bahkan aku menyaksikan” jawabnya.

Maka habiskan masa hanya untuk-Nya.

Ibnu Abid Dunya meriwayatkan dengan isnadnya dari Mujahid, ia mengatakan: "Tak satu pun hari kecuali mengatakan, wahai anak Adam! Hari ini aku masuk ke dalam kehidupanmu dan tidak akan kembali kepada kehidupanmu setelah hari ini."

Sesungguhnya hari yang berlalu, maka ianya akan dilipat dan disimpan dan akan dibuka kembali pada hari akhirat. Maka sebanyak mana hari yang kita habiskan di dunia dahulu, sebanyak itulah yang akan dibentang di hadapan Allah SWT dan akan menceritakan perilaku kita. Baikkah atau burukkah akhlaq kita? Bakhilkah kita atau pemurahkah kita? Semuanya diceritakan oleh hari yang menjadi tetamu di dunia dahulu.

Diceritakan dari mula kita dilahirkan, tangisan ketika bayi. Zaman kanak-kanak, kenakalan, kelucuan dan kesedihan sehinggalah menginjak dewasa, sehinggalah ketika usia senja. Diceritakan bagaimanakah kepedulian dan layanan kepada-Nya, taat atau ingkar. Sehinggalah diceritakan saat kematian dan bagaimana kita menghadapinya.

Semuanya diceritakan dengan jujur tanpa disembunyikan walau sebesar zarah pun.

"(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekali pun seberat biji sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit ataupun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya) kerana sesungguhnya Allah Maha Halus PengetahuanNya lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi." (Luqman: 16)

3 comments:

immukmin said...

subahanaAllah...en3 yang pasti mengingatkan kita kepada kematian..subahaAllah...sukran abuikhwan

||aLeaSaRa|| said...

salam tq bkongsi n3 ni.Tu sbb tiap hr mesti sggh sini nk tngkan jiwa dgn n3 yg dihasilkan.Akan kite sampaikan pd adik2 dan keluarga.Slg ingat-mengingati.

abuikhwan said...

"Sesungguhnya peringatan itu ada manfaat bagi orang2 yg beriman." Kita harapkan...

Post a Comment