Sahabat Sejati

Thursday 7 October 2010

Asmaul Husna DENGAN NAMAMU AKU HIDUP


“Allah mempunyai asma’ ul-husna (nama-nama yang terbaik). Mohonlah kepada-Nya dengan (menyebut) asma’ ul-husna itu.” (al-A`raaf: 180)

Sesungguhnya Allah SWT mempunyai Asma’ ul-Husna iaitu sebanyak 99 nama yang Maha Agung, amat sesuai dengan sifat-sifat Allah. Ia mempunyai makna tertentu dan menggambarkan dengan sempurna sifat-sifat Allah SWT. Setiap nama dalam Asma’ ul-Husna mempunyai khasiat. Segala khasiat yang ditemui hasil daripada tajribah (eksperimen), pengalaman dan percubaan ulama tertentu.

Alim ulama` dalam Islam ada pelbagai cara dan mempunyai kepakaran dalam bidang-bidang tertentu. Sesetengahnya meneliti ayat-ayat al-Quran dari segi nahu dan mengkaji dari segi bahasa. Sesetengahnya mengkaji ayat-ayat al-Quran yang ada hubung kait dengan ilmu sains. Tidak kurang juga ulama’ yang mengkaji ayat-ayat tertentu di dalam al-Quran untuk dijadikan wirid.

“Katakanlah: Serulah Allah atau serulah ar-Rahman! Di mana sahaja (nama Tuhan) yang kamu seru. Dia mempunyai asma’ ul-husna (nama-nama yang paling baik).” (al-Israa`: 110).

Begitu juga mengenai Asma’ ul-Husna, ulama’ telah mengamati dan meneliti terutama ulama’ dan pakar-pakar ilmu tasawwuf. Mereka mampu memahami dengan jelas makna bagi setiap Asma’ ul-Husna itu. Malah mereka juga telah meneliti dengan mendalam khasiat atau fadhilat nama-nama Allah.

Judul : Asmaul Husna DENGAN NAMAMU AKU HIDUP
Karya : Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit : Kemilau Publika Sdn Bhd
Harga : SM Rm17.00 / SS Rm20.00
M/s : 309

Buku ini menghuraikan makna-makna setiap asma` ul-husna dan juga fadhilat agar kita semua dapat menghayatinya dan sekaligus membangkitkan rasa teruja kita untuk mengamalkannya. Mudah-mudahan dengan itu, kita akan lebih akrab dengan asma` ul-husna dan menjadikan penghias bibir kita sehari-hari.

Asma’ ul-Husna, bukan sekadar sebuah irama, bukan juga lirik indah sebuah nasyid walaupun ia boleh dilagukan. Tetapi mempunyai pengertian dan kelebihan yang tersendiri. Ia adalah teras rumusan tentang aqidah yang benar, dibina di atas Arasy nama-nama Allah. Ia sehimpun nama-nama Tuhan yang memperkenalkan sifat diri-Nya dalam 99 nama-nama Mulia. Di sana ada erti yang mendalam bagi setiap satu dari nama-nama-Nya.

Seorang Muslim yang berbakat untuk dididik adalah Muslim yang gemar memerhati dan mendalami setiap satu dari bait Nama-Nama dan Sifat-Sifat yang terakam dari asma`-asma`-Nya itu. keadaan tidak seharusnya terhenti di situ. Seterusnya Muslim itu perlu sedaya mungkin menggabungkan dirinya dengan Islam, justeru faham akan sifat Allah yang menjadi al-Khaliq.

Kata al-Marhum Mujahid Fathi Yakan:

Saya mestilah beriman bahawa matlamat kewujudan insan ialah mengenali Allah SWT seperti mana yang Allah SWT sendiri menjelaskannya, memberi sepenuh ketaatan kepada-Nya dan mengabdikan diri kepada-Nya.

Firman-Nya: “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (adz-Zaariyaat: 56).

Saya mestilah berusaha mengetahui nama-nama dan sifat-sifat Allah yang layak bagi kemuliaan-Nya. Abu Hurairah ra. berkata; Rasulullah saw bersabda:

“Allah SWT mempunyai sembilan puluh sembilan nama, kurang satu seratus. Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Marilah kita mengamalkan hasil usaha para ulama` mengenai asma` ul-husna, yang telah menjalankan tajribah terhadap asma` ul-husna dari segi pengertian, fadhilat serta khasiatnya, sebagai suatu bidang ilmu yang memberi manfaat dan kebaikan kepada orang-orang yang beriman.

Asmaul Husna DENGAN NAMAMU AKU HIDUP, lahir dari iltizam dan kesungguhan.

Asmaul Husna DENGAN NAMAMU AKU HIDUP, hadiah mewah buat ummah.

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu.

3 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam.kite pun ada buku tapi terbitan Darulnuman oleh Hassan Mia.Memang selalu diamalkan,alhamdulillah banyak keajaiban dan rezeki yang tak disangka2 dtg.Itulah Asma ul Husna.

abuikhwan said...

Alhamdulillah, bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu...

Hafizah KA said...

Saya berminat nak baca buku ni... Puas cari merata-rata tapi sold out... Kalau berminat nak share atau jual buku ni, saya berminat nak beli... Boleh whatsApp saya 01153521769 (Hafizah)

Post a Comment