Sahabat Sejati

Tuesday 14 September 2010

Masih selamatkah...


Ya, benar-benar saya maksudkan pertanyaan tersebut. Masih selamatkah? Masih selamatkah wahai negaraku yang tercinta ini. Saban hari berita-berita yang menyesakkan dada terpampang. Tua muda, kecil besar, lelaki dan wanita yang kian tergugat keselamatannya.

Sedar tak sedar masyarakat kita mengalami tekanan mental yang amat membarah. Pelbagai masalah menghantui kita. Saban hari semakin menjadi-jadi, fenomena yang menjadikan kita rasa tidak selamat. Ketakutan menyelubungi kiri kanan, depan dan belakang. Tiada jaminan. Berjalan di negara sendiri terasa seperti berjalan di negara asing.

Samun, rogol, bunuh, rompak, ragut dan bermacam-macam lagi sarat menghiasi dada-dada akhbar. Terbaru apa yang berlaku pada akhir Ramadhan lalu, kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati bersama tiga individu yang lain. Kes yang mendapat liputan meluas di kebanyakan dada akhbar kini. Sungguh tragis dan mengejutkan, sedih dan kasihan.

Entahlah, mengapa kini nyawa menjadi terlalu murah bagaikan barang mainan yang boleh diperkotak-katikkan. Kemana hilangnya nilai moral dan kemanusiaan...

Telah bersabda Rasulullah saw: “Jarak waktu akan saling mendekati, amalan akan berkurangan, kekikiran akan menjadi-jadi, akan muncul fitnah-fitnah (cubaan-cubaan) dan akan banyak “al-Haraj”, mereka bertanya: “Apakah al-Haraj itu wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Pembunuhan, pembunuhan. (Diriwayatkan oleh Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 7061 dari Abu Hurairah. Dan dalam Sahih Muslim (157) Sunan Abu Daud (4088).

0 comments:

Post a Comment