Sahabat Sejati

Wednesday 9 June 2010

Masih ada al-Kibr...

Rasulullah SAW berkata “Sesungguhnya Nabi Allah Nuh Alayhi as-Salaam ketika nazak menghadapi kematian, beliau berkata kepada anaknya:

“Sesungguhnya aku mahu meninggalkan wasiat kepada kamu. Aku perintahkan kepada kamu dua perkara dan aku tegah kamu daripada dua perkara.

Aku perintahkan kamu dengan Laa Ilaaha IllaLlaah. Sesungguhnya jika tujuh petala langit dan bumi diletakkan di suatu timbangan dan Laa Ilaaha IllaLlaah diletakkan di suatu timbangan yang lain, nescaya Laa Ilaaha IllaLlaah itu lebih berat. Seandainya tujuh petala langit dan bumi itu suatu rangkaian yang samar dan rapuh, ia terjalin kukuh dan kemas dengan Laa Ilaaha IllaLlaah.

Aku juga memerintahkan kamu dengan Tasbih dan Takbir. Sesungguhnya dengan demikian terhasil kesejahteraan setiap sesuatu dan dengannya jua makhluk dikurniakan rezeki.

Aku tegah kamu dari Syirik dan Kibr (takabbur)”

Sahabat bertanya, Ya Rasulallah, sesungguhnya Syirik itu telah kami arif mengenainya. Namun, apakah yang dimaksudkan dengan Kibr? Adakah menjadi Kibr jika seseorang itu memakai sepasang kasut yang baik dengan talinya yang baik?

Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”

Kata Sahabat berkenaan, atau apakah dengan seseorang itu mempunyai perhiasan dan beliau memakainya (lalu dianggap Kibr)?

Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”

Kata Sahabat berkenaan lagi, atau apakah seseorang itu mempunyai haiwan tunggangan dan beliau menunggangnya (lalu dianggap Kibr)?

Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”

Kata Sahabat tersebut, atau adakah jika sesiapa di kalangan kami mempunyai ramai teman dan beliau duduk bersama mereka (lalu dianggap Kibr)?

Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”

Lalu Sahabat tersebut bertanya, kalaulah begitu ya Rasulallah, maka apakah sebenarnya Kibr itu?

Nabi SAW menjawab, “Al-Kibr itu ialah meremeh-temehkan kebenaran (safah al-haq) dan menindas manusia (ghamth an-Naas)!”

[Dikeluarkan oleh Ahmad di dalam al-Musnad 2: 169, 170, 225. Dan oleh al-Bayhaqi di dalam al-Asmaa’ wa as-Sifaat: 79]

Jangan takabbur

Jelas bahawa sifat takabbur itu amat berbahaya sehingga boleh menjadikan seseorang itu kufur terhadap ajaran Allah. Seorang yang takabbur akan menganggap dirinya serba tahu dan ia tidak akan mahu belajar perkara yang ia tidak tahu atau tidak bersesuaian dengan keinginannya.

Takbur atau kesombongan menghalang seseorang daripada menginsafi kecacatannya sebagai seorang manusia. Apabila ia memperolehi suatu pengetahuan yang ia suka, maka ia akan taksub kepadanya sehingga mengetepikan pandangan lain tanpa menilainya terlebih dahulu. Tidak mustahil juga ketaksubannya pada satu pandangan atau fahaman menjadikannya orang yang menyangkal ajaran Allah yang sebenar.

Ada yang berkata untuk membanteras gejala judi ‘haram’, maka kita perlu keluarkan lesen judi. Dengan itu dapatlah mengawal perjudian haram itu. Maka menjadi halallah judi itu. Seumpama judi itu haram tapi jika ada lesen maka ia halal. Betul ke begitu? Pening juga mahu memikirkannya. Ada ke judi haram dan judi halal. Bukan ke semua bentuk perjudian adalah haram, ada lesen ke tiada lesen semuanya haram. Rasanya itulah yang dipelajari dulu.

Sebenarnya dalam perkara nafsu, kita tidak boleh menggunakan nafsu untuk menyelesaikannya. Untuk menyelesaikan masalah nafsu kita perlu merujuk kepada yang menciptakan nafsu itu. Judi adalah berpunca daripada nafsu, maka untuk menyelesaikannya maka perlu dirujuk kepada Allah. Kembali kepada formula penyelesaian iaitu al-Quran serta hadis Nabi saw.

Jangan menidakkan hukum yang telah termaktub. Mengapa masih mahu mengambil peraturan selain dari apa yang diturunkan oleh Allah. Sedangkan ia adalah yang terbaik. Yang pastinya kita masih ada sifat , “Al-Kibr iaitu meremeh-temehkan kebenaran (safah al-haq) dan menindas manusia (ghamth an-Naas)!”

0 comments:

Post a Comment