Sahabat Sejati

Sunday 27 June 2010

Catatan kanvas kehidupan



Pantasnya masa berlalu. Jatah umur terus ligat berputar, tanpa kita sedari masa muda berbaki semakin sedikit. Waktu yang berputar adalah sebahagian daripada sejarah yang akan meninggalkan kita, bergerak terus seumpama pedang yang akan memancung kita yang leka.

Pengalaman hidup amat mahal harganya. Justeru pengalaman hidup mestilah ditulis kerana ia akan ditatap oleh generasi akan datang dan sejarah akan membuktikan bahawa kita semua wujud untuk memaknai sebuah kehidupan yang sarat dengan pergulatan hak dan bathil, Islam dan Jahiliah, benar dan belot.

Sejarah adalah bingkisan indah yang harus kita selimutkan dengan fakta yang tepat dan tidak semestinya sejarah selamanya kisah-kisah besar dan heroik, apa sahaja kisah hatta dirasakan kecil ia adalah sesuatu yang penting untuk tatapan generasi akan datang.

Menginsafi kebenaran dan kesaktian sejarah, maka Catatan Kanvas Kehidupan ini lahir di tengah-tengah pembaca sekelian.

Catatan Kanvas Kehidupan adalah titipan pengalaman beberapa pemuda yang bergulat di medan amal jamaie dekad ini. Pelbagai sketsa dan dimensi kehidupan digarap dengan baik, serta bahasa yang mudah dikunyah oleh pembaca, menyoroti pelbagai isu semasa yang berkaitan serta disulam dengan pengalaman terlibat dalam menangani sesuatu isu. Juga esei-esei yang berlatar belakangkan kehidupan peribadi serta berkongsi suka duka mereka mengharungi bahtera perjuangan.

Catatan Kanvas Kehidupan mengajar kita erti persahabatan dan ukhuwwah fillah dalam jamaah, tanpa kosa kata ini berjemaah tidak mempuyai nilai. Umpama pokok tanpa buah, irama tanpa lagu. Nilai Ukhuwwah Fillah inilah memberikan kita kemanisan dalam perjuangan.

Catatan Kanvas Kehidupan mengejutkan kita supaya tidak terlalu mementingkan diri sendiri, prihatin serta menyingkirkan sikap tidak mengambil berat kejerihan teman yang lain.

Catatan Kanvas Kehidupan, perkongsian rasa, cerita pedih duka dan gembira bahagia, himpunan catatan dan pengalaman berselut lumpur di medan jamaah.

Terbahagi kepada 31 tajuk yang dititip oleh Ustaz Ridhuan Mohamad Nor, Ustaz Nasrudin Thantawi, Ustaz Nik Abduh Nik Aziz serta beberapa lagi aktivis pemuda dalam persada politik dan dakwah.

Pengalaman mestilah ditulis agar ia dapat ditatap oleh generasi akan datang...
Tajuk: CATATAN KANVAS KEHIDUPAN
Penulis: Ustaz Ridhuan Mohamad Nor DLL
Penerbit: JUNDI RESOURCES (1706325-W)
Cetakan: Angkatan Edaran Sdn. Bhd.

0 comments:

Post a Comment