Sahabat Sejati

Friday 18 June 2010

Bicara santai: cerita kenduri kahwin

“Abang, ni ada satu lagi kad jemputan kenduri kahwin,” beritahu isteri saya sambil menghulurkannya kepada saya.

“Siapa yang bagi,” tanya saya sambil membelek-belek kad tersebut.

“Makcik Saodah yang hantar tadi, anaknya yang nombor tiga kahwin,” jelas isteri saya.

“Ohh..makcik Saodah,” terbayang wajah beliau suami isteri yang cukup mesra dengan semua orang. Rumahnya di simpang tiga jalan.

“Banyak betul kenduri kahwin minggu ni, hari yang sama pulak tu,” saya mengomel sendirian.

Hampir sepuluh jemputan kenduri kahwin yang saya terima. Termasuk dari rakan-rakan sekerja. Ada yang hari Sabtu dan ada yang hari Ahad. Tetapi itu bukanlah sesuatu yang pelik, kerana sekarang ini musim cuti sekolah. Hari yang sesuai untuk berkumpul keluarga dan sanak saudara. Kalau hujung minggu bukan cuti sekolah mungkin susah sedikit, terkejar-kejar masa.

Dan bagi saya mungkin terpaksa membuat pilihan untuk pergi ke rumah yang mana satu, kerana untuk memenuhi semua jemputan rasanya sesuatu yang agak mustahil.

Kenduri kahwin dulu-dulu

Bercerita tentang kenduri kahwin, saya perhatikan cukup berbeza dahulu dan sekarang. Memang banyak perbezaannya. Saya teringat ketika zaman kanak-kanak dahulu, kerja-kerja kenduri kahwin di lakukan secara berjemaah. Bermula dari membina bangsal, menyembelih lembu dan menyiang, mengukur kelapa, membasuh beras hinggalah memasak nasi dan lauk pauk, semuanya dalam suasana bergotong-royong. Cukup harmoni.

Kalau sebut kenduri kahwin mesti ada pokok kelapa yang ditebang. Batangnya dibuat tiang tempat duduk, umbutnya dibuat sayur. Masa itu dapatlah minum air kelapa muda sepuasnya. Bangsal pula dibuat daripada buluh. Tak perlu disewa kanopi dan sebagainya. Manakala barang-barang untuk memasak jarang dibeli, jiran-jiran yang datang akan membawa sesuatu untuk diberikan kepada tuan rumah seperti beras, gula, kopi, sayur-sayur dan sebagainya. Pendek kata setiap orang akan membawa sesuatu sebagai hadiah kepada tuan rumah.

Malam kenduri atau biasanya disebut sebagai ‘malam besar’ lebih meriah lagi. Tua muda, lelaki dan perempuan semuanya berkumpul di bangsal. Yang perempuan di bangsal dapur menyiang bawang dan sebagainya. Yang lelaki di bangsal utama mmotong daging, ada yang berborak. Di ketika itu macam-macam cerita dan 1001 kisah yang dapat kita dengar.

“Ingat tak masa kita kecil-kecil dulu, kamu yang paling penakut sekali, tiap kali balik mengaji mesti menangis.” Kata seorang pakcik tua kepada sahabatnya, mengimbau zaman kanak-kanaknya dahulu. Puluhan tahun telah berlalu.

“Engkau tu yang suka menyakat.” Balas sahabatnya pula. Nostalgia lalu yang diingat kembali.

3 golongan

Sebenarnya jika kita perhati dan kita fiikirkan mungkin kita akan perasan. Apa dia? Cuba lihat tetamu yang datang kenduri kahwin, ada beberapa golongan. Saya lihat ia boleh dibahagikan kepada 3 golongan. Perhatikan..

1. Kawan rapat kita. Kita jumpa dia dan jemput ke rumah, tanpa kad jemputan. Dan dia akan datang pada awal pagi. Datang untuk bekerja basuh pinggan, angkat lauk dan sebagainya. Dia bekerja sampailah ke petang.

2. Tetamu yang kita bagi kad. Dia datang waktu tengahari iaitu waktu makan. Lepas makan dia akan jumpa tuan rumah dan bersalam. Waktu itu tuan rumah akan pakai baju banyak poket.

3. Tetamu yang datang bersama pengantin. Kita tidak jemput atau bagi kad jemputan kepadanya. Dia datang dan duduk di meja bersama pengantin, makan lauk pengantin. Lepas makan, terus balik. Kadang-kadang tuan rumah pun dia tak jumpa. Inilah tetamu yang paling tak guna agaknya.

Rupa-rupanya apabila saya fikirkan, tetamu yang datang kenduri kahwin ehh.. sama macam tetamu yang datang ke rumah Allah. Ada persamaan ke... Tak pernah terfikir pula. Bagaimana persamaannya? Perhatikan.

1. Tetamu yang pertama iaitu apabila mendengar azan, dia terus ke masjid. Apabila azan, maka dia akan tahu ini adalah tanggungjawab yang harus ditunaikan. Orang yang sebegini biasanya diberi amanah oleh Allah untuk jaga agama. Dia tahu dia ada kerja agama.

2. Bila ada kuliah dia akan datang. Jika tiada kuliah maka tak nampaklah mukanya. Seumpama ada kad jemputan dia datang, jika tiada kad jemputan maka tak nampaklah mukanya. Ramai orang begini.

3. Tetamu yang datang apabila ada ‘orang besar’ datang. Maksudnya jika ada program-program besar di masjid maka dia akan datang. Ibarat orang yang datang bersama pengantin. Inilah tetamu yang tak guna agaknya.

Oleh itu, perhatikanlah di golongan manakah kita. Satu, dua atau tiga. Jika golongan yang pertama alhamdulillah, istiqamah. Jika golongan kedua, boleh tahan dan ada harapan cuma perlu tingkatkan lagi prestasi. Tetapi jika di golongan yang ketiga, berhati-hatilah. Kerana disitu pasti ada yang tidak kena. Muhasabah diri. Mudah-mudahan sempat kembali kepada kebaikan.

Ehh... aku golongan mana pula...

0 comments:

Post a Comment