Sahabat Sejati

Tuesday 2 February 2010

SAKINAH: sumber ketenangan dan keberkatan dalam hidup


Resah dan gelisah amat menekan hidup!

Segala yang bermain di fikiran akan jelas terpancar pada rona wajah dan tingkahlaku. Kegembiraan dan kebahagiaan akan dibayangi wajah tenang dan bahagia. Manakala kedukaan akan membekas dengan muka yang murung serta resah dan gelisah.

Kesan kegelisahan ini boleh merosakkan jiwa, bahkan boleh menyebabkan rasa putus asa dan memudaratkan diri.

Resah dan gelisah adalah asam garam dalam kehidupan. Tiada manusia yang tidak pernah merasai kegelisahan dan kedukaan, begitu juga tiada manusia yang tidak pernah mengecapi ketenangan dan kebahagiaan.

Allah swt berfirman:


“Sesungguhnya manusia itu dijadikan bersifat keluh kesah serta bakhil (sifatnya). Apabila ia ditimpa kesusahan ia akan resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kebaikan, ia sangat bakhil (tidak mahu memberi).” (al-Ma`aarij: 19-21)

Setiap penyakit ada penawarnya, kecuali tua dan mati. Demikianlah penyejuk hati penguat diri yang disampaikan oleh junjungan besar Rasulullah saw.

Namun, penawar yang di cari haruslah sesuai dengan penyakit dan benar rawatannya.
Seumpama analogi, sebuah rumah mengalami kebocoran atap. Apabila hujan turun, air akan menitis ke dalam rumah. Penghuni rumah tersebut mulalah sibuk mencari bekas air untuk menadah tempat bocor. Mula-mula mereka mencari bekas kecil, apabila air menitis itu memenuhi bekas tadahan lalu mereka mencari bekas yang lebih besar. Adakah masalah kebocoran itu akan selesai?

Tidak sama sekali.

Hal ini kerana mereka hanya merawat permasalahan tersebut secara sementara sahaja. Titisan air itu adalah simptom kepada kebocoran atap. Punca sebenar yang perlu dirawat ialah atap. Sekiranya penghuni itu mencari tempat bocor dan terus menutupnya dengan sesuatu. Insya-Allah masalah akan selesai.

Justeru, ‘SAKINAH: SUMBER KETENANGAN DAN KEBERKATAN DALAM HIDUP’ muncul sangat tepat pada masanya. Untuk merungkai permasalahan hidup yang mendorong kepada rosaknya cara berfikir.
Firman Allah swt:



“Wahai manusia, telah datang kepadamu al-Quran yang menjadi pengajaran daripada Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit yang ada dalam dadamu (jiwa), dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.” (Yunus: 57)

Bacalah dengan nama Tuhanmu

Dengan segala beban yang menghimpit jiwa, saya memaksa diri pada mulanya, menghulur tangan untuk mencapai sebuah buku yang biasa-biasa sahaja kulitnya. Tetapi setelah menghadamnya dari kulit ke kulit, saya cukup berpuas hati dan meyakini hadirnya perasaan tenang, membunga sedikit demi sedikit.

‘SAKINAH: SUMBER KETENANGAN DAN KEBERKATAN DALAM HIDUP’ sentuhan oleh penulis muda asal negeri jolokan Serambi Mekah, sesungguhnya ‘mengajar banyak perkara’. Jalan menuju ketenangan bukanlah suatu yang mudah, tetapi tidak mustahil dicapai.

Buku ini terbahagi kepada beberapa bahagian:

Bahagian 1 – PERBANDINGAN: MANA SATU PILIHAN KITA?

Bahagian 2 – PUNCA KELESUAN DAN PENYAKIT SPIRITUAL

Bahagian 3 – KESIHATAN FIZIKAL

Bahagian 4 – KESIHATAN SPIRITUAL

SUMBER PERTAMA - SOLAT: FALSAFAH DAN IMPAKNYA

SUMBER KEDUA - MENCARI YANG HALAL, BAIK DAN BERKAT

SUMBER KETIGA - MENDALAMI ILMU AKHIRAT

SUMBER KEEMPAT - MENYUCIKAN PANCAINDERA DARIPADA DOSA

SUMBER KELIMA - MEMAHAMI AURAT DAN BAHAYA ZINA

Karya - A. Ubaidillah Alias
Penerbit - Kemilau Publika Sdn Bhd
Harga - RM 17.90 (Sem) RM 20 (S/S)
m/s: 216

Mudah-mudahan dalam kemelut moral masyarakat hari ini, ‘SAKINAH: SUMBER KETENANGAN DAN KEBERKATAN DALAM HIDUP’ mampu menyuntik kembali semangat spiritual yang lesu serta dapat menatijahkan ketenangan dan keberkatan dalam hidup.

“Wahai jiwa yang tenang!
Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan berpuas hati (redha) dan tenang (diredhai)
Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-KU
Dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (al-Fajr: 27-30)

Saya dambakannya...

0 comments:

Post a Comment